Societat

La UE i el Parlament europeu arriben a un acord per reduir les emissions de CO2 abans del 2023

El pacte inclou una eliminació progressiva de les bonificacions gratuïtes a les empreses

Tània Sentís
  • desembre 18, 2022
  • 3 min read
La UE i el Parlament europeu arriben a un acord per reduir les emissions de CO2 abans del 2023

Els governs de la Unió Europea (UE) i el Parlament europeu han arribat la matinada d’aquest diumenge un acord per a la reforma del sistema de comerç d’emissions, que forma part del pla europeu per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle. L’acord inclou que les emissions dels sectors coberts pel sistema s’hauran de reduir un 62% l’any 2030, en comparació amb el 2005. A més, el pacte també inclou una eliminació progressiva de les bonificacions gratuïtes a les empreses, i el 2027 s’establirà un nou sistema separat per al combustible per al transport per carretera i edificis, que posarà un preu a les emissions d’aquests sectors. El sistema també s’estendrà per primera vegada al transport marítim.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

En un comunicat, el Parlament europeu remarca que el sistema de comerç d’emissions és el nucli de la política climàtica europeu i consagra el principi de “qui contamina, paga”.

Per aconseguir l’objectiu que els sectors del sistema de comerç d’emissions redueixin un 62% les emissions l’any 2030, hi haurà una reducció puntual de la quantitat de drets a tota la UE de 90 milions de tones de CO2 equivalents el 2024 i de 27 milions el 2026, juntament amb una reducció anual de drets d’autor en un 4,3% entre el 2024 i el 2027, i un 4,4% del 2028 al 2030.

Pel que fa a la progressió de l’eliminació de les bonificacions gratuïtes a les empreses, aquestes seran del 2,5% el 2026, del 48,5% al 2030 i del 100% al 2034. El Mecanisme d’Ajust de la Frontera del Carboni s’introduirà gradualment a la mateixa velocitat que s’eliminaran gradualment els drets d’autorització de les emissions. Així, el mecanisme començarà el 2026 i s’introduirà totalment el 2034.

El pacte també inclou establir per al 2027 un nou sistema de comerç d’emissions per al combustible per al transport per carretera i edificis que posarà un preu a les emissions d’aquests sectors. Serà un any més tard del que proposava la Comissió. També es cobrirà el combustible per a altres sectors, com la indústria manufacturera. Aquest nou sistema es podria ajornar fins al 2028 si els preus de l’energia són excepcionalment elevats, per protegir la ciutadania.

Un altre punt fa referència a les emissions de les instal·lacions d’incineració de residus municipals. El pacte preveu que els països de la Unió mesurin, informin i verifiquin sobre aquestes emissions a partir del 2024, perquè al gener del 2026 la Comissió presenti un informe amb l’objectiu d’incloure aquestes instal·lacions al sistema a partir del 2028, amb una possible desactivació fins al 2030, com a molt tard.

L’acord també inclou més finançament per a tecnologies innovadores i per modernitzar el sistema energètic. Per exemple, el Fons d’Innovació s’incrementarà dels 450 milions d’euros actuals a 575. A més, tots els ingressos nacionals procedents de la subhasta de drets del sistema de comerç d’emissions es destinaran a activitats relacionades amb el clima. Els eurodiputats i el Consell també han acordat establir un Fons Social per al Clima per als més vulnerables.

El Parlament europeu i el Consell hauran d’aprovar formalment l’acord abans que entri en vigor la nova llei.

Tània Sentís
Sobre l'Autor

Tània Sentís

Deixa un Comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *