La UdL gairebé triplica en 2 anys els alumnes atesos al Servei d’atenció psicològica

El Servei d’Atenció Psicològica (SAP) de la Universitat de Lleida (UdL) va atendre 155 alumnes durant el curs 2021-2022, 100 més que els 55 que va atendre el curs anterior 2020-2021. Això suposa haver gairebé triplicat en dos anys el nombre d’estudiants que van acudir a aquest servei que la UdL va crear el 2004 per proporcionar suport psicològic o emocional professional a l’alumnat. Així ho ha explicat aquest dimarts la coordinadora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació de la UdL, Núria Camps, durant la presentació de la campanya per trencar estigmes en l’àmbit de la salut mental dels joves ‘En parlem’, que impulsen nou entitats lleidatanes i on hi col·laboren catorze més, entre elles, la UdL.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

Camps ha afirmat que l’augment de casos atesos al SAP -majoritàriament per angoixa, ansietat i depressió- està estretament relacionat amb les situacions i conseqüències de la pandèmia per la Covid-19, com ara el confinament, l’aïllament, o l’agreujament de la situació econòmica de les famílies. Aquesta tendència a l’alça -aquest curs acadèmic ja s’han atès 111 alumnes- preocupa la UdL, motiu pel qual la universitat s’ha sumat a la campanya ‘En parlem’ i a «totes les accions que les entitats referents de Ponent en aquest àmbit estan impulsant per l’abordatge comunitari del benestar emocional i la salut mentals del jovent», ha afegit Camps.

 

L’Edifici Polivalent 1 de la UdL, ha acollit aquest dimarts el tret de sortida de la campanya itinerant ‘En parlem’, la primera acció del Programa Ocell de Foc Ponent d’atenció integral per a joves d’entre 16 i 30 anys amb problemàtiques de salut mental creat per la Generalitat de Catalunya. Es tracta d’un espai de conversa i de reflexió amb dos butaques on els joves podran reflexionar i parlar d’algunes de les problemàtiques que més els preocupen, la inserció laboral, l’atur, l’emancipació, l’accés a l’habitatge, l’educació o la salut mental. Ho poden fer a partir d’unes bafarades que a més de proposar preguntes donen eines per afrontar els dubtes o les situacions d’estrès o ansietat.

Cinc entitats són les referents d’aquest projecte a les comarques de: Talma, Quàlia, Troca, Intress i Prosec, que compten amb la col·laboració de quatre entitats més: Fundació Verge Blanca, la Maleta Creativa, Ilersis i Aspros. A part d’aquestes, Ocell de Foc Ponent compta amb una xarxa molt extensa de col·laboradors del tercer sector i ens locals, com ara la UdL.

 

Els quatre serveis del programa són la informació, la prevenció i la lluita contra l’estigma relacionat amb la salut mental; l’atenció al col·lectiu de joves; la creació de projectes i d’iniciatives juvenils; i l’assessorament i coaching d’aquests i aquestes joves en el seu itinerari vital. Així ho han explicat Núria González, coordinadora del programa Ocell de Foc Ponent, i Núria Bou, responsable del Servei de sensibilització i lluita contra l’estigma del programa, que han destacat la importància de la campanya antiestigma destinada «a conscienciar la societat, a prevenir situacions de risc i a ajudar a assolir el benestar dels joves».