
La Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida (UdL) ha estrenat aquest curs la menció STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) del grau d'Educació Primària. Es tracta d'una especialització pionera a l'Estat per formar mestres especialistes que fomentin vocacions científiques i tecnològiques des de l'escola.
Els estudiants d'aquesta especialització disposen d'una aula especial dotada de diferents materials i recursos com ara robots, balances o una impressora 3D, entre altres. A més, l'aula no té una disposició fixa i és flexible per tal que els alumnes l'adaptin a les seves necessitats i puguin treballar en grups. Un total de 25 alumnes s'han matriculat a la menció STEM que ofereix la UdL.
[predef]nou-whatsapp-lleidadiari-646[/predef]
La Universitat de Lleida ofereix des d'aquest curs 2021-2022 al grau d'Educació Primària la menció STEM, l'acrònim en anglès de Science (ciència), Technology (tecnologia), Engineering (enginyeria) i Mathematics (matemàtiques). De moment, la UdL és la primera universitat de l'Estat que imparteix aquesta especialitat, però confia que a poc a poc també ho facin altres centres. Compta amb 25 alumnes de quart curs matriculats i suposa 30 crèdits acadèmics dels 240 necessaris per obtenir el grau de Primària.

Formar futurs mestres especialistes en ciències
L'objectiu d'aquesta especialització és formar futurs mestres especialistes en ciències que puguin fomentar vocacions científiques i tecnològiques a les aules ja des de l'etapa d'educació Primària, segons ha explicat el cap d'estudis de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, David Aguilar.
La degana de la Facultat, Maria Pau Cornadó, ha indicat que «al país hi ha una manca d'aquestes vocacions i aquestes es construeixen quan els infants fan Primària». Per això, ha remarcat la importància de formar mestres «preparats i capaços de fer néixer aquest interès en els seus alumnes» i, per això, a la UdL han decidit apostar per aquesta metodologia innovadora.
Amb la posada en marxa d'aquesta especialització, la Facultat d'Educació Psicologia i Treball Social ha estrenat una aula especial i també pionera a l'estat espanyol per als alumnes que la cursen, anomenada Espai STEM. Està dotada amb diferents materials que poden utilitzar els estudiants com ara elements de robòtica, balances, una impressora 3D o recursos matemàtics i que serveixen per promoure el pensament computacional entre aquests.
A la vegada, és una alta «molt dinàmica» i «flexible» per facilitar que els estudiants l'adaptin a les seves necessitats, movent taules i cadires, segons ha detallat Sergi Capdevila, un dels estudiants de l'especialització STEM.
Diferents activitats com ara superar reptes que els proposen els professors
En aquest sentit, ha assenyalat que a l'aula STEM fan diferents activitats com ara superar reptes que els proposen els professors o també porten a terme activitats d'indagació que poden ser fora de l'aula com ara en camps d'aprenentatge.
«És posar en pràctica el que podràs realitzar després com a futur mestre i ho vivim de manera vivencial i ens adonem de quins aspectes favorables o inconvenients tenen les activitats», ha indicat. Aquesta nova aula ha suposat un cost de més de 25.000 euros, entre el mobiliari i els materials i recursos de què disposa.