La UdL estrena una aula pionera a l’Estat per formar mestres que fomentin vocacions científiques

La Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida (UdL) ha estrenat aquest curs la menció STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) del grau d'Educació Primària. Es tracta d'una especialització pionera a l'Estat per formar mestres especialistes que fomentin vocacions científiques i tecnològiques des de l'escola.

 

Els estudiants d'aquesta especialització disposen d'una aula especial dotada de diferents materials i recursos com ara robots, balances o una impressora 3D, entre altres. A més, l'aula no té una disposició fixa i és flexible per tal que els alumnes l'adaptin a les seves necessitats i puguin treballar en grups. Un total de 25 alumnes s'han matriculat a la menció STEM que ofereix la UdL.

 

[predef]nou-whatsapp-lleidadiari-646[/predef]

 

La Universitat de Lleida ofereix des d'aquest curs 2021-2022 al grau d'Educació Primària la menció STEM, l'acrònim en anglès de Science (ciència), Technology (tecnologia), Engineering (enginyeria) i Mathematics (matemàtiques). De moment, la UdL és la primera universitat de l'Estat que imparteix aquesta especialitat, però confia que a poc a poc també ho facin altres centres. Compta amb 25 alumnes de quart curs matriculats i suposa 30 crèdits acadèmics dels 240 necessaris per obtenir el grau de Primària.

La UdL estrena una aula pionera a l’Estat per formar mestres que fomentin vocacions científiques

La UdL estrena una aula pionera a l'Estat per formar mestres que fomentin vocacions científiques i tecnològiques | LleidaDiari.cat

 

Formar futurs mestres especialistes en ciències

L'objectiu d'aquesta especialització és formar futurs mestres especialistes en ciències que puguin fomentar vocacions científiques i tecnològiques a les aules ja des de l'etapa d'educació Primària, segons ha explicat el cap d'estudis de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, David Aguilar.

 

La degana de la Facultat, Maria Pau Cornadó, ha indicat que «al país hi ha una manca d'aquestes vocacions i aquestes es construeixen quan els infants fan Primària». Per això, ha remarcat la importància de formar mestres «preparats i capaços de fer néixer aquest interès en els seus alumnes» i, per això, a la UdL han decidit apostar per aquesta metodologia innovadora.

 

Amb la posada en marxa d'aquesta especialització, la Facultat d'Educació Psicologia i Treball Social ha estrenat una aula especial i també pionera a l'estat espanyol per als alumnes que la cursen, anomenada Espai STEM. Està dotada amb diferents materials que poden utilitzar els estudiants com ara elements de robòtica, balances, una impressora 3D o recursos matemàtics i que serveixen per promoure el pensament computacional entre aquests.

 

A la vegada, és una alta «molt dinàmica» i «flexible» per facilitar que els estudiants l'adaptin a les seves necessitats, movent taules i cadires, segons ha detallat Sergi Capdevila, un dels estudiants de l'especialització STEM.

 

Diferents activitats com ara superar reptes que els proposen els professors

En aquest sentit, ha assenyalat que a l'aula STEM fan diferents activitats com ara superar reptes que els proposen els professors o també porten a terme activitats d'indagació que poden ser fora de l'aula com ara en camps d'aprenentatge.

 

«És posar en pràctica el que podràs realitzar després com a futur mestre i ho vivim de manera vivencial i ens adonem de quins aspectes favorables o inconvenients tenen les activitats», ha indicat. Aquesta nova aula ha suposat un cost de més de 25.000 euros, entre el mobiliari i els materials i recursos de què disposa.