Successos

Precaució: El tret comú de la majoria de víctimes de trànsit enguany a Catalunya

Apunten a un «excés de confiança» dels conductors

Marta Romera
  • gener 21, 2023
  • 4 min read
Precaució: El tret comú de la majoria de víctimes de trànsit enguany a Catalunya

El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha advertit que onze de les dotze víctimes mortals en accidents de trànsit aquest mes de gener vivien a tocar del punt de sinistre. Aquest fet, segons Lamiel, permet extreure algunes conclusions com un excés de confiança per part dels conductors. Ho ha dit en una roda de premsa per fer balanç de l’accidentalitat a les carreteres catalanes durant el 2022 i principi de 2023. Tot i que ha reconegut que les xifres d’aquest inici d’any són dolentes, ha remarcat que se situen en la mitjada” d’altres exercicis, per la qual cosa ha considerat que la situació no és extremadament preocupant. Durant el 2022 van perdre la vida a les carreteres catalanes 225 persones, un 7% menys que el 2019.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

Ramon Lamiel ha relativitzat les dades registrades en els primers disset dies de l’any recordant que el 2022 també va arrencar amb xifres molt dolentes. Ha considerat que les dotze víctimes mortals es troben dintre dels valors mitjans, ja que durant el gener de l’any passat es va produir aquest mateix nombre de morts a les carreteres. «No estem davant un gener extremadament preocupant», ha valorat el director del Servei Català de Trànsit (SCT).

 

Amb tot, sí ha analitzat aquesta accidentalitat, indicant que la majoria de sinistres han tingut lloc a vies que no són especialment insegures i apuntant que 11 de les 12 víctimes van morir en carreteres que coneixien bé, ja que es trobaven a la vora de les seves residències habituals. «Vivien a prop d’on han patit l’accident», ha remarcat Lamiel que ha dit que aquests sinistres no es corresponen amb grans desplaçaments, sinó amb mobilitats internes i perimetrals. «Hem de fer un toc d’atenció, perquè això ens porta a extreure algunes conclusions com ara l’excés de confiança», ha indicat. Així mateix, ha destacat que vuit dels accidents es van concentrar en tres dies, el 6, 11 i el 15 de gener i ha dit que en el que portem d’any els Mossos han dut a terme 5.200 controls.

 

En aquesta línia, també s’ha referit a l’elevada sinistralitat registrada a finals de 2022 i ha recordat que «és habitual que durant la tardor hi hagi un repunt de la mobilitat i de la sinistralitat». Tot i que admet que un factor no és conseqüència directa de l’altre, sí indica que són dues variables que és correlacionen. A banda, explica que aquest repunt coincideix amb un canvi en el sistema viari derivat del final del període estival i les vacances. «Són mesos en què es passa de circular de manera massiva per vies de major seguretat com l’AP-7 a utilitzar-ne d’altres convencionals», indica.

Mesures correctores

Entre altres mesures per a combatre la sinistralitat, el responsable del SCT ha explicat que s’ha arribat a un acord amb la Universitat Politècnica de Catalunya per desenvolupar un algoritme d’avaluació de risc «similar al que el MIT va fer per a Boston». També ha afirmat que s’ampliarà la formació 3.0 per a motoristes i s’estudiarà la possibilitat d’actuar sobre els centres mèdics de revisió del carnet o els cursos del permís per punts.

 

A banda, s’està treballant amb la Universitat de Barcelona per incorporar elements de realitat virtual a la seguretat viària. Pel que fa a elements de control, ha recordat que s’ha posat en funcionament dues motos espiell i que se n’incorporaran tres mes properament. A més, preveuen posar en marxa els primer carros radar abans de l’estiu. Alhora, ha remarcat que hi ha prevista una nova promoció de Mossos que reforçaran la divisió de trànsit amb 175 nous agents que començaran a formar-se a finals de 2023.

També ha recordat que s’han intensificat els controls de vehicles pesants, sobretot a l’AP-7, i ha assenyalat que s’ha començat a utilitzar una tecnologia més dinàmica per no haver de fer aquests procediments de forma manual. Finalment, ha apuntat que aquest 2023 es començarà a instal·lar el sistema de velocitat variable a la C-58. «Esperem licitar-ho aquest any», ha comentat.

 

Pel que fa a l’àmbit urbà, s’incrementarà la partida per ajudar els municipis a desenvolupar plans locals de seguretat viària, també els estudis tècnics per àrees concretes, i la subvenció de 10 MEUR per impulsar projectes de pacificació de trànsit a 92 municipis, entre altres mesures.

Marta Romera
Sobre l'Autor

Marta Romera

Marta Romera (Castelló de la Plana, 1989). Llicenciada en periodisme per la URV. Redactora de LleidaDiari.cat des del 2017. Durant cinc anys va ser redactora al diari 'La Mañana' de Lleida i en l'actualitat col·labora a Onda Cero Lleida. També és corresponsal de l'Agència EFE a la demarcació de Lleida. El meu Linkedin

Deixa un Comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *