

TV3 s’ha consolidat com el canal de televisió autonòmica més vist d’Espanya amb un 14% d’audiència durant els seus millors mesos. Tot un èxit que no s’ha vist fomentat pels anunciats privats que a poc a poc s’han anat allunyant de la cadena catalana a mesura que la tensió secessionista augmentava.
Des de l’any 2017, TV3 ha perdut un 20% dels ingressos comercials, ja que, en paraules del mateix director general de la cadena Vicent Sanchís, el referèndum de l’1 d’octubre va ser un punt d’inflexió per les vendes de la cadena autonòmica.
Descens considerable de la publicitat privada
El seu objectiu era ingressar 75 milions d’euros durant l’any passat, no obstant això, els comptes del 2017 mostren que les vendes van ser de 60,5 milions d’euros, el que suposa una caiguda d’un 17% respecte a les previsions. A més, també suposa un descens del 10,3% en comparació a la facturació de l’any 2016. Totes aquestes dades inclouen els 2,43 milions d’euros que la Generalitat va ingressar directament via la publicitat institucional, un 48% més que l’any 2016.
Aquest descens es manté durant el 2018 tot i l’augment d’audiència. Ara per ara, TV3 estaria enregistrant una caiguda entre el 8 i el 10% i la cadena reconeix que «es preveu un descens d’ingressos similar a l'enregistrat en el tancament del 2017 per la contractació publicitària». Tenint en compte només la publicitat, va caure un 11% i, si es compleixen les estimacions, en dos anys la caiguda acabarà sent del 20%.

Al gener, el director general de TV3 es va mostrar més pessimista en afirmar que «Les campanyes que diuen que nosaltres som una televisió colpista o que som una televisió esbiaixada, al final funcionen. Si diuen que som gent perillosa, al final hi ha empreses que s’ho creuen».
Oficialment, però, la cadena autonòmica es mostra més positiva i creu que el descens serà similar al del conjunt del mercat. Així, fonts oficials de la cadena expliquen que «Pel 2018 esperem tenir un comportament concorde amb l’evolució del mercat publicitari, el qual a finals del primer semestre va patir una caiguda de poc més de l’1% a la televisió, però de moment no podem concretar cap xifra».
Caiguda general del mercat nacional
Cal destacar que el mercat nacional va frenar la seva caiguda durant el segon trimestre de l’any gràcies al fet que es va celebrar el Mundial. No obstant això, el tercer trimestre es preveu molt complicat, ja que només a l’agost la inversió en el sector va caure un 7% i, durant els mesos vinents, s’esperen més descensos.
Per aquesta fuga d’anunciants durant el 2017, la cadena catalana va haver d’injectar fons extra per reduir el seu dèficit en els pressupostos, de 7,3 milions d’euros, i per poder afrontar i reforçar la programació d’aquesta tardor.