Les targetes ‘revolving’ i les despeses hipotecàries, les principals sentències bancàries del 2022

Les sentències de targetes ‘revolving’ i les despeses hipotecàries van suposar prop de la meitat de les sentències relacionades amb la banca del 2022, segons es desprèn de l’Estudi Jurisprudencial de l’associació en defensa del consumidor financer Asufin, al tancament de l’any. Les targetes revolving van concentrar el número més gran de les sentències (23%) en un exercici en què els litigis es van reduir lleugerament i van caure un 0,70% respecte al 2021. La tendència a la baixa s’observa des del 2017, per la depuració de les males pràctiques bancàries del passat, com les clàusules terra. Amb tot, altres conflictes, com ara les despeses de la hipoteca emergeixen i pugen amb força, amb un increment del 60%.

Per entitats, el Banc Santander va acaparar el nombre més gran de sentències, el 22%; seguit de CaixaBank, amb el 15%; i Bankinter, el 14%. Totes tres entitats continuen sumant més de la meitat de totes les resolucions amb un 51,80% del total.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

Asufin destaca el cas de WiZink, que una quota de mercat del 0,60% va concentrar el 3,7% dels procediments. De la mateixa manera, també assenyalen el cas de Carrefour, que comercialitza préstecs i la targeta ‘revolving’ Carrefour Pass, que suma 28 sentències el 2022, el 5,20% del total.

 

Hipoteques

La majoria de les sentències fallades en l’àmbit financer segueix estant dominat per assumptes relatius a la hipoteca, i no només pel que fa a les despeses, també per les clàusules terra, les hipoteques multidivises, la comissió d’obertura o els préstecs indexats a l’IRPH, que sumen el 50,6% del total. “La hipoteca continua sent el problema més gran de molts espanyols”, assenyala l’informe.

 

Després de quatre exercicis de caigudes en la litigiositat, aquesta tendència s’ha frenat el 2022, en haver-se registrat 539 procediments, tot just un 0,70% menys en relació amb l’any anterior.

 

De la mateixa manera, assenyala que les sentències de productes financers es dicten en un 80% a favor del consumidor. Tot i ser una taxa “molt elevada”, es produeix un descens respecte del 89,90% de l’any anterior.

No totes les qüestions són tan favorables pels clients, així el 77,80% de les sentències per la fallida de Banco Popular són negatives per al consumidor. En canvi, en el cas de les despeses hipotecàries els clients aconsegueixen un 98,30% de resolucions positives.