La cerimònia dels Goya 2024 serà recordada per un vil regnat del cinema català. ‘La societat de la neu’, de J. A. Bayona, ha arrasat en la gala de l’Acadèmia de Cinema espanyola amb dotze dels tretze premis als quals optava i s’ha convertit en la tercera pel·lícula més distingida de la història dels Goya. La coproducció catalana ‘20.000 espècies d’abelles’, d’Estíbaliz Urresola, s’ha emportat tres estatuetes i ‘Robot dreams’, de Pablo Berger, dues. La nit del cinema espanyol també ha reconegut ‘Mentre siguis tu. L’ara i aquí de Carme Elias’ com a millor pel·lícula documental; l’actor David Verdaguer pel seu paper a ‘Saben aquell’ i Rigoberta Bandini a la millor cançó original per ‘Yo solo quiero amor’, del film ‘Te estoy amando locamente’.
Bayona, agraint als acadèmics la confiança dipositada en la seva obra, va compartir la història de la lluita de deu anys per fer realitat ‘La societat de la neu’. Va elogiar el suport de Netflix, que va possibilitar la realització de la pel·lícula en castellà amb una ambició inèdita. Destacant l’èxit a les plataformes digitals i a les sales espanyoles, Bayona va expressar el seu orgull de ser part de la família del cinema espanyol.
Altres guanyadors notables van ser ‘20.000 espècies d’abelles’, amb tres premis, i ‘Robot dreams’, que va obtenir el premi a millor guió adaptat. La cerimònia va incloure moments de reivindicació, com la denúncia del ‘genocidi’ a Gaza, expressada per Estibaliz Urresola Solaguren. La gala va concloure amb un toc d’humor i crítiques socials, amb actituds feministes i una forta condemna a les agressions sexuals al sector cinematogràfic.
El cinema català va rebre més reconeixements, amb Rigoberta Bandini guanyant el Goya a la millor cançó original per ‘Yo solo quiero amor’. També es va destacar el documental ‘Mentre siguis tu. L’ara i aquí de Carme Elias’, premiat com a millor pel·lícula documental. La vicepresidenta de l’Acadèmia de Cinema espanyola, Susi Sánchez, va reiterar el compromís amb la igualtat i la intolerància envers els abusos.
La gala va concloure amb homenatges a Juan Mariné, director de fotografia, i l’actriu i productora nord-americana Sigourney Weaver, que va ser guardonada amb el Goya Internacional 2024. Weaver, emocionada, va elogiar el cinema espanyol i va ressaltar la importància de les narratives femenines potents. La nit va estar marcada per una celebració del cinema espanyol i un ferm rebuig a les problemàtiques socials vigents.