Nou sistema pioner al territori lleidatà per alertar de la presència de ciclistes als túnels

El Servei Català de Trànsit (SCT) ha implementat un sistema innovador que alerta de la presència de ciclistes dins dels túnels, amb l’objectiu de reduir la sinistralitat en aquest col·lectiu vulnerable. Aquest dispositiu pioner a tot l’estat espanyol ja està operatiu a la carretera N-145 que va cap a Andorra, a la zona de la Seu d’Urgell. El sistema utilitza el reconeixement per imatge mitjançant intel·ligència artificial que detecta ciclistes abans d’entrar al túnel. A més, s’activen senyals lluminosos d’advertència que indiquen la presència del ciclista i insten els conductors a reduir la velocitat.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!
Baner-300x600-JAC-Satisfaccio-EMPRESES-VALOR-AFEGIT-multisectorial

Quan el sistema detecta una bicicleta, s’encén un panell d’alerta que informa de la presència d’un ciclista al túnel. Aquest senyal, que també indica una reducció de la velocitat màxima permesa, roman actiu durant el temps estimat que el ciclista trigarà a creuar el túnel. Després, es desactiva automàticament i roman inactiu fins que es detecti una altra bicicleta.

L’objectiu d’aquesta implementació pilot, segons Lourdes Puigbarraca, subdirectora general de gestió del trànsit del SCT, és millorar la seguretat dels ciclistes en aquesta via. La ubicació inicial a la Seu d’Urgell, prop del túnel del Bordar, respon a la intensitat del trànsit, amb més de 10.000 vehicles diaris, i a la presència d’entusiastes del ciclisme a la zona. S’estudia la possibilitat de desplegar aquest sistema en altres carreteres catalanes amb alta mobilitat ciclista i índex de sinistralitat elevat.

La velocitat màxima en aquesta àrea s’ha reduït de 80 a 60 quilòmetres per hora, i es preveuen controls conjunts amb els Mossos d’Esquadra per assegurar el compliment de la normativa. A més, es treballa en un mapa segur de trànsit per a ciclistes que indicarà els trams amb més accidents.

La Federació Catalana de Ciclisme ha elogiat aquesta iniciativa i ha subratllat la necessitat de sancionar els conductors que no redueixin la velocitat quan es troben amb ciclistes, amb aplicació de «penes màximes» en cas de mort per imprudència. Des del principi de l’any, quatre ciclistes han perdut la vida i 63 han resultat ferits de gravetat a les carreteres catalanes. En els últims 15 anys, s’han registrat 6.000 sinistres amb ciclistes implicats, amb 121 víctimes.