Cultura

Regalar cançons «amb ànima», una alternativa conscient al consumisme nadalenc

Ànana és el projecte de música personalitzada dels osonencs Mariona Castells i Guillem Roma

Marta Romera
  • desembre 8, 2022
  • 6 min read
Regalar cançons «amb ànima», una alternativa conscient al consumisme nadalenc

Captar l’essència d’una persona i plasmar-la en una cançó per a regalar. A grans trets aquesta és la idea dels músics osonencs Mariona Castells i Guillem Roma, que proposen crear una cançó 100% personalitzada per a regalar a un ésser estimat. La persona que la rep se sent «mirada» i «estimada», destaca Castells. «Moltes vegades estimem molt a una persona, però no ho comuniquem prou. Quan et poses a pensar què li vols dir amb la cançó, què t’aporta o com la veus, surten aspectes que molts cops no diem», afegeix. A les portes de les festes nadalenques, els músics proposen regalar lletres i melodies «amb ànima» com a alternativa conscient al consumisme imperant. El projecte va néixer fa un parell d’anys i ja han creat més de 200 temes.

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

Mariona Castells i Guillem Roma han creat un projecte que apel·la directament a l’emoció. «La persona que rep la cançó s’adona que aquells que l’han encarregat l’estimen i saben realment com és. Això és molt especial», explica Mariona Castells. «Hi ha persones que ens han arribat a dir que hi ha hagut un abans i un després de rebre la cançó i per a nosaltres és una sensació molt gratificant», afegeix l’artista. Comentaris com aquests els reforça molt en la idea que les cançons també tenen un gran poder terapèutic.

 

Ànana és un mot inventat per ells, una espècie de fusió entre nana – una cançó de bressol- i ànima. «Des del principi teníem clar que volíem que les cançons personalitzades fossin cançons amb ànima, que no fos alguna cosa ràpida de pim-pam, sinó que realment poséssim una llavor», explica Guillem Roma. Per això també expliquen que l’ànana és com una cançó de vida. «És una cançó que t’acompanya en un moment vital molt important, que parla de tu i que parla de tu de la manera com una persona que t’estima et veu», puntualitza Roma.

Moments únics

Quan va néixer, a La Mariona Castells la seva tia li va regalar una cançó. Anys més tard, quan ella va ser tieta, va voler fer el mateix amb els seus nebots. A partir d’aquí, amb la col·laboració del cantautor Guillem Roma, amb qui ja havia col·laborat prèviament en altres projectes, van decidir iniciar la proposta Ànana Música. «Després de rebre una cançó i també regalar-la vaig pensar que seria bonic que totes les persones poguessin tenir la seva cançó», explica Castells.

 

Malgrat que les cançons personalitzades que oferien van néixer com a cançons per a regalar a infants, on s’intentava recollir la seva essència perquè la cançó els pogués acompanyar tota la vida, ara els encàrrecs són per a situacions ben diverses. Des d’avis que volen donar la benvinguda als seus nets, a fills que volen expressar l’afecte que senten pels seus pares. També han fet cançons per a parelles que es casen o per a persones que pateixen Alzheimer. No totes les cançons són per a moments alegres, sinó que també hi ha qui recorre a encarregar-los un tema per a poder transitar el dol d’una persona que ha mort o per a un moment en què hi ha hagut una separació de parella.

 

El cas de Maria Rosa Collell, és el d’una àvia que va voler regalar una cançó a la seva primera neta, l’Arlet. “Tenir una primera neta és tan bonic i tan especial que volia regalar-li una cosa molt especial”, relata. «Com a àvia li veia totes les gràcies, i vaig anar explicant com era. A partir d’aquí van fer una proposta», explica. Com a extra, Collell també va afegir a la cançó unes petites paraules dites. «Sents que ets allà dins i això per mi va ser molt bonic», explica l’àvia. «Quan la vaig escoltar per primer cop acabada em vaig emocionar molt. La llagrimeta va caure», afegeix. Fa poc ha tingut dos nets més i quan tinguin dos o tres anys, com la seva primera neta, també té la intenció d’encarregar-los una cançó.

«Nosaltres fem la cançó, la lletra, la música, però en realitat el missatge és seu»

El procés de creació d’una cançó comença a partir d’un qüestionari amb preguntes força obertes. «Volem que se sentin lliures per explicar el que vulguin. A través d’aquestes preguntes expliquen com és la persona a qui li volen regalar la cançó, què volen dir-li o com se senten quan estan amb ella», explica Castells. Quan ja tenen la història, ells s’encarreguen «de posar una mica de poesia» i ho estructuren tot plegat en forma de cançó. A partir d’aquí l’encàrrec retorna a qui el fa perquè faci les esmenes que consideri. «La idea és que se la sentin seva al 100% i s’hi identifiquin», afegeix.

 

Amb la música llavors passa el mateix, Castells i Roma els pregunten com els agradaria que sonés i llavors els presenten una proposa. Quan està tot aprovat, graven la cançó i la produeixen. Poden passar de 10 a 15 dies. «Tenim la sintonia d’haver cantat molt de temps junts, de ser amics i conèixer-nos molt, també compartim criteris estètics», assenyala Roma per explicar que això els facilita molt la creació.

 

«El més bonic de tot el procés és que nosaltres fem la cançó, la lletra, la música, però en realitat el missatge és seu», diu Guillem Roma. «És un missatge que es comuniquen la persona que estima a qui estima», explica. I assenyala que és una gran responsabilitat, «perquè estàs parlant en boca d’ells, hi ha un missatge que es vol comunicar, i això li dona una intensitat emocional molt forta», conclou.

Marta Romera
Sobre l'Autor

Marta Romera

Marta Romera (Castelló de la Plana, 1989). Llicenciada en periodisme per la URV. Redactora de LleidaDiari.cat des del 2017. Durant cinc anys va ser redactora al diari 'La Mañana' de Lleida i en l'actualitat col·labora a Onda Cero Lleida. També és corresponsal de l'Agència EFE a la demarcació de Lleida. El meu Linkedin

Deixa un Comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *