Categories: Lleida

15 anys de Lleida-Alguaire: l’aeroport que ha sabut reinventar-se

Aquest divendres farà 15 anys de la inauguració de l’Aeroport de Lleida-Alguaire, el primer promogut per la Generalitat i que va suposar una inversió d’uns 100 milions d’euros. Als seus inicis es preveia que Alguaire transportaria 395.000 passatgers en deu anys, però l’aviació comercial no hi ha acabat de rutllar mai per la proximitat d’aeroports molt més competitius com el de Barcelona. Ara només hi funciona una ruta regular anual a Palma, tres cops per setmana. Amb tot, l’aposta per diversificar l’activitat de Lleida-Alguaire l’està consolidant com un aeroport de formació, industrial, tecnològic i de laboratori de proves per a l’aviació i la indústria aeroespacial. L’any passat va moure 39.664 passatgers i s’hi van fer 28.112 operacions.

 TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

La infraestructura lleidatana manté un ritme de pujada constant d’ençà de la pandèmia i el 2024 va registrar un 27% més de passatgers i un 61% més d’operacions que l’any anterior, cosa que l’ha situat com el catorzè aeroport de l’Estat en moviments, segons explica a l’ACN el director de l’Aeroport de Lleida-Alguaire, Antoni Serra. L’increment es deu sobretot a l’activitat de formació teòrica i pràctica de pilots que hi porta a terme BAA Training durant tot l’any i l’escola del CESDA a l’estiu. A més, en l’últim any companyies com Air France, Vueling i Volotea també han fet feines de formació dels seus pilots a les instal·lacions lleidatanes.

Aquest tipus d’activitat seguirà creixent els pròxims anys, gràcies a un acord de BAA per formar en tres anys 400 pilots d’aviació comercial, la meitat dels quals seran originaris de l’Índia. L’empresa lituana preveu adquirir més d’una vintena d’avionetes per a les pràctiques, que se sumaran a la desena d’aparells de què disposa actualment.

Nova residència i dos nous hangars

En paral·lel, Aeroports de Catalunya està construint una nova residència modular que permetrà allotjar 150 pilots de forma simultània al recinte aeroportuari i que s’enllestirà a l’estiu. L’equipament inclourà aules, habitacions, servei de restauració i bugaderia, i permetrà pal·liar les dificultats d’allotjament a l’entorn més pròxim de l’aeroport. L’empresa pública també està enllestint les obres d’un nou hangar de 1.200 metres quadrats per a BAA Training i en construeix un altre de 625 metres quadrats per a l’empresa lleidatana d’aviació corporativa Vallwing. El dels aerotaxis és un segment de negoci que no ha destacat mai a Lleida-Alguaire, però que ha guanyat demanda d’ençà de la pandèmia, segons Serra.

Activitat industrial, de proves i aeroespacial

Precisament, arran de la covid-19 l’aeroport lleidatà va ser un dels que van elegir aerolínies com Norwegian o Icelandair per a emmagatzemar els seus avions mentre duraven les restriccions. Amb els avions volant de nou, l’activitat industrial a Alguaire es concentra sobretot en l’àmbit del manteniment, la rehabilitació i el desballestament d’aeronaus. El 2024 s’han desmuntat a Alguaire un Boeing 747 i dos Boeing 757 per part d’empreses com Aeronpark, JAS i Servitec.

En paral·lel, Alguaire acull actualment mitja dotzena de projectes en l’àmbit de la producció d’hidrogen verd per a l’aviació a partir d’energia generada amb plaques solars i també en l’àmbit dels drons i la mobilitat aèria. En aquest sentit, s’hi ha establert el primer vertiport per a drons logístics integrat en un aeroport internacional d’Europa que la indústria utilitza com a centre de proves i de mostra. Les instal·lacions de Lleida-Alguaire han acollit aquest any tres noves empreses: Aerofort, que fa formació per aprendre a pilotar drons destinats usos per a l’agricultura; Atmake, una empresa emergent de construcció de peces aeronàutiques; i l’empresa d’aviació corporativa Vallwing.

Un dels altres segments d’activitat que s’hi ha potenciat és l’anomenat ‘Newspace’, que posiciona Alguaire com un centre de proves de motors per a la indústria aeroespacial. Serra ha explicat que s’hi fan proves de motors de satèl·lit i de motors de coet, i que aquest any es potenciarà aquest àmbit gràcies a l’ampliació de les instal·lacions amb laboratoris i magatzems, entre altres.

Nou pla director urbanístic

Tal com va anunciar l’octubre passat la consellera de Territori, Sílvia Paneque, es treballa en la redacció d’un nou Pla director urbanístic aeroportuari (PDUA) per a l’Aeroport de Lleida-Alguaire, atès que ha esgotat les hectàrees de sòl planificades i ja no té més espai per créixer. El director, Antoni Serra, corrobora que amb la nova residència i els dos nous hangars en construcció “ja no tenim més espai” i que cal una nova planificació urbanística per a poder encabir-hi nous magatzems, hangars o oficines, i atendre les necessitats dels clients de l’aeroport de cara als pròxims 30 anys.

Un aeroport “integral” i no només comercial

Antoni Serra va assumir la direcció de l’Aeroport de Lleida-Alguaire quan encara estava en obres i, després d’uns anys de parèntesi, va tornar a posar-se al capdavant de la instal·lació per culminar la seva transició d’aeroport comercial a “integral”, amb el propòsit que pugui “assumir els reptes de futur del sector de l’aviació”. En aquest sentit, destaca l’aposta catalana per l’àmbit aeroespacial per donar sortida a la necessitat de satèl·lits i de nous llançaments espacials de baix cost. Serra avança que la tecnologia de desenvolupament de drons, hidrogen verd, espacial i industrial viuran un impuls “molt gran”, mentre que els àmbits de la formació i de l’aviació comercial tindran “més estabilitat”.

Alguaire espera poder rebre avions A-380 a partir de l’estiu

El director de l’aeroport avança que fa un any que treballen amb l’Agència Espanyola de Seguretat Aèria perquè Lleida-Alguaire pugui rebre els avions més grans del mercat, l’Airbus 380 i el Boeing 747-8, que ara no hi poden aterrar. Segons Serra, s’han fet prospeccions a la pista i altres proves de caràcter tècnic per tal d’obtenir aquesta certificació, i avança que esperen tenir-la aprovada a l’estiu. L’objectiu prioritari és poder rebre a Alguaire l’A-380 perquè aquest és un model d’avió que s’ha deixat de construir i s’espera que els pròxims anys les companyies els vagin retirant. Per aquest motiu, l’aeroport lleidatà vol posicionar-se com una de les instal·lacions aptes per a l’emmagatzematge i el desballestament d’aquestes grans aeronaus, amb capacitat per més de 500 passatgers.

No es preveu l’obertura de noves línies regulars

Després de les experiències inicials amb Vueling, Ryanair i turoperadors d’esquí, que no van tenir continuïtat, Air Nostrum s’ha consolidat els últims anys com l’única companyia aèria que ofereix vols regulars des de Lleida-Alguaire. L’empresa opera una ruta regular aèria amb Palma tots els divendres, diumenges i dilluns de l’any, i incorpora rutes estacionals a l’agost a Eivissa i Menorca. El director, Antoni Serra, assegura que aquesta activitat es mantindrà perquè Air Nostrum està satisfeta amb l’operativa i els vols que ofereix li són rendibles. Sobre la possible incorporació de noves destinacions, Serra garanteix que si algú creu que pot treure rendibilitat a una línia des de Lleida “hi posarem tot el nostre esforç”, però avisa que “és molt difícil tenint Barcelona al costat”.

Còmode i ràpid, però més car i sense autobús

Les dimensions reduïdes de la terminal, on funcionen quatre taulells de facturació i un bar-restaurant que dona servei a viatgers, treballadors i visitants, permeten una operativa ràpida i àgil per a l’aviació comercial, sense les esperes i aglomeracions pròpies de grans aeroports. Els passatgers baixen de l’avió i són al carrer en cinc minuts. Això, juntament amb la possibilitat d’aparcar de forma gratuïta al pàrquing situat al davant de l’edifici aeroportuari, fa Lleida-Alguaire atractiu per als passatgers. Així ho corrobora Joan Vich, resident al Pallars Sobirà i originari de Mallorca, que destaca que Alguaire és “petit, còmode, ràpid i pràctic”.

Una altra usuària que viatja sovint des d’Alguaire per visitar una filla seva que viu a Mallorca, Lourdes Plana, explica que li és “molt còmode” i “el trajecte és molt agradable i molt ràpid”. “A mi m’agrada molt més que Barcelona, tot i que els preus no són tan competitius i pots arribar a pagar més de 200 euros si no compres els bitllets amb antelació”, reconeix. A més, aquesta veïna de Lleida fa una crida a les administracions perquè habilitin un autobús per poder arribar a l’aeroport en transport públic des de la capital del Segrià. “Sempre has de recórrer a alguna amistat que et porti o et reculli, perquè deixar el cotxe aquí durant una setmana no és molt adient”, opina. La ruta a Palma té un públic força fidel i recurrent. Núria Salmerón, una lleidatana que s’ha establert a Palma, explica que vola des d’Alguaire per comoditat i proximitat, i perquè ara pot beneficiar-se del descompte de resident a les Illes Balears. “La veritat és que Alguaire no angoixa tant com un altre aeroport”, afegeix.

Menys problemes amb la boira

Quan es va decidir construir l’aeroport a l’altiplà d’Alguaire una de les qüestions que es van posar damunt la taula eren els possibles problemes operatius a causa de la boira. Després d’uns inicis amb desviaments freqüents a l’hivern, Serra constata que “cada any tenim menys dies de boira” i que l’any passat tan sols se’n van veure afectats “un o dos vols”.

El 2022 l’ens públic estatal Enaire va incorporar a petició de la Generalitat un nou sistema de navegació per satèl·lit per permetre enlairaments i aterratges en situació de molt baixa visibilitat. Aquesta eina va reforçar el sistema d’aterratge instrumental, anomenat ILS, amb què comptava des d’un inici la instal·lació. Alhora, Alguaire és l’aeroport alternatiu de l’Aeroport d’Andorra-la Seu, que l’any passat va desviar diversos vols a l’aeroport lleidatà per condicions meteorològiques adverses a les instal·lacions de l’Alt Urgell. L’aeroport pirinenc, amb rutes d’Air Nostrum a Palma i Madrid, va tancar l’any passat amb 16.188 passatgers (+72%) i 5.396 operacions (+16%).

Marta Romera

Marta Romera (Castelló de la Plana, 1989). Llicenciada en periodisme per la URV. Redactora de LleidaDiari.cat des del 2017. Durant cinc anys va ser redactora al diari 'La Mañana' de Lleida i en l'actualitat col·labora a Onda Cero Lleida. També és corresponsal de l'Agència EFE a la demarcació de Lleida. El meu Linkedin

Recent Posts

El Conselh Generau d’Aran obre les inscripcions de l’11a Cursa de la Dona

Ja estan obertes les inscripcions per a l’11a edició de la Cursa de la Dona…

37 minuts ago

T’interessa: La Cambra de Comerç de Lleida t’ajuda a esprémer els recursos del kit digital

La Cambra de Comerç de Lleida ofereix a les empreses lleidatanes l'oportunitat de seguir descobrint…

5 hores ago

La taxa de diagnòstics de la grip a Catalunya encara és alta. I tu, ja t’has curat?

La grip continua “en marcat descens” a Catalunya amb una taxa de 369 casos per…

5 hores ago

Tens una empresa i estàs pensant a tenir cotxe elèctric? Pots tenir una ajuda!

El Govern ha aprovat el pla d’impuls al vehicle elèctric, que preveu mobilitzar més de…

5 hores ago

L’IRBLleida se suma a les activitats del Dia Internacional de la Dona

La lleidatana Martina Castells i Ballespí va ser la primera dona que va assolir el…

6 hores ago

Curiós: Descobreixen una mosca amb una falsa cara de tèrmit

Un estudi internacional liderat per l'Institut de Biologia Evolutiva (IBE), amb la participació de l'Institut…

6 hores ago