El Servei Català del Trànsit (SCT) ha incorporat un dron per fer controls del funcionament de la mobilitat i també per detectar infraccions. Fins ara s’han fet sis vols en el marc d’una prova pilot que estableix 18 operatius fins al desembre. El passat divendres 14 de juliol, se’n va fer un a l’AP-7 a l’altura de Castellví de Rosanes, prop de la incorporació de l’A-2 a tocar de Martorell. Amb les dades recopilades als diferents operatius, Trànsit es proposa analitzar quines accions de millora es poden fer a cadascuna d’aquestes vies per agilitzar els col·lapses que s’hi produeixen.
Pel que fa a la detecció d’infraccions, són operatius coordinats amb els Mossos d’Esquadra, que ja han posat les primeres multes a conductors enxampats fent alguna irregularitat. Si bé el cos policial no ha precisat quants expedients sancionadors s’han iniciat per infraccions captades amb el dron, la subdirectora general de Gestió del Trànsit del SCT, Lourdes Puigbarraca, ha destacat que <<l’aparell capta amb molta perfecció el detall d’aquells conductors que estan utilitzant el mòbil o menjant, així com aquell que no porten cordat el cinturó de seguretat>>. Alguns d’aquests casos van ser captats recentment en un control a la C-31 a les Costes del Garraf. En aquesta mateixa carretera es van detectar diversos conductors que feien avançaments irregulars, bé en línia contínua o no deixant l’espai mínim de seguretat a l’hora d’avançar un altre cotxe o ciclista. En tots aquests casos, els Mossos d’Esquadra han tramitat les multes corresponents.
Altres controls amb dron, com el del passat divendres, se centren exclusivament a analitzar la mobilitat. En aquest sentit, la responsable de Trànsit ha ressaltat que <<el dron permet obtenir informació a temps real, fer una gestió del trànsit també a temps real, analitzar les dades, fer prediccions i monitoritzar el funcionament de dispositius especials, com ho són les operacions sortida i tornada dels caps de setmana>>.
L’operatiu de Castellví s’ha activat per analitzar com afecta l’entrada de vehicles de l’A-2 cap a l’AP-7, els quals s’estimen que arriben a ser 1.200 a les franges horàries de més circulació. Altres punts analitzats les darreres setmanes han estat la confluència de la C-60 amb l’AP-7 a la Roca del Vallès, o les sortides i entrades de Barcelona a través de la B-23. En tots els casos el dron vola a una alçada màxima de 120 metres i una distància mai superior als 500. Sempre ho fa en paral·lel a la via, ja que sobrevolar-la just al damunt podria ser un perill en cas d’avaria de l’aparell.
El dron actual forma part d’un servei subcontractat per a aquesta prova pilot, amb la qual Trànsit valorarà si de cara al futur l’incorpora com una eina pròpia més -com ja tenen els Mossos al seu cos, per exemple- o bé si el manté externalitzat. També de cara al futur es valorarà incloure altres usos, com el sistema cinemòmetre perquè actuï com a radar. Puigbarraca s’ha mostrat partidària d’aquesta funcionalitat, si bé ha ressaltat que <<ara mateix és en fase d’estudi que es podria implementar en un futur>>.