Primera proposta per penalitzar faltes d’ortografia i gramaticals a la selectivitat

El grup de treball de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE) sobre la selectivitat ha proposat que la coherència, cohesió, correcció gramatical, lèxica i ortogràfica penalitzi fins a dos punts en els exàmens de llengua castellana o altres oficials a l’estat, com el català. El document recull que aquest aspecte suposarà un màxim del 20% de la qualificació total atorgada a l’examen. En el cas de llengua estrangera la penalització pot arribar a 1,5 punts i en la resta de matèries un punt del total. La CRUE planteja al document els acords mínims sobre les orientacions per a les proves d’accés del curs actual. En aquest sentit, proposen l’homogeneïtzació i que es facin la primera setmana de juny a totes les comunitats.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

Es tracta d’un treball que busca homogeneïtzar les proves arreu del territori espanyol, un camí que apunten que cal seguir el 2026 per tal de «mostrar l’equitat de les proves en tot el que tenen en comú (els territoris), però que al mateix temps respecti i representi allò propi de cada comunitat».

El text planteja també que cada matèria tindrà un model únic d’exercici que s’estructurarà en diferents apartats o blocs i afegeix que les persones responsables de la coordinació de la matèria podran incloure la possibilitat d’escollir entre diverses preguntes o tasques en alguns apartats. El tipus de preguntes podran ser de resposta tancada, semi construïda o obertes, sempre i quan la puntuació assignada a les preguntes de resposta oberta o semi construïda arribi com a mínim al 70%.

D’altra banda, acorda que les proves tinguin un disseny competencial en aplicació de la nova normativa. Aquest caràcter competencial ha d’estar present en com a mínim en el 20-25% de les preguntes, que s’han de respondre obligatòriament. A més, es planteja la necessitat de «minimitzar l’impacte» de la transició dels models de més opcionalitat que es van fer en l’anterior convocatòria, seguint el que es va fer durant l’època de la covid, i el nou model que s’instaurà aquest curs.

Els membres del grup de la CRUE han acordat també que les persones encarregades de la coordinació dels exàmens de cada matèria i a cada comunitat dels 17 districtes establerts participin conjuntament en el desenvolupament de propostes harmonitzades d’exàmens de convocatòries posteriors.

La Junta Rectora de CRUE ha agraït al grup la seva feina i ha valorat que «obre un camí d’homogeneïtzació» sobre el que es podrà aprofundir en convocatòries posteriors. En un comunicat, ha afegit que es planteja una «transició progressiva» cap al nou sistema que permeti als estudiants una adaptació «gradual».

Pel que fa als dies per fer les proves, que indiquen que hauria de ser preferentment del 3 al 5 de juny i sempre en la primera setmana, afirmen que hi ha «suficient flexibilitat» per tal que cada districte universitari pugui determinar els dies de durada de la prova i com es distribuiran els exàmens, «així com establir un calendari diferent en algunes comunitats que s’adapti a la finalització del seu batxillerat».