L’oli amb segell lleidatà mira amb força els mercats internacionals

Lleida acull la primera edició de la trobada de negocis Olive Oil Business Forum amb la participació de vuit importadors d’Alemanya, Regne Unit, Japó i Taiwan. Dimarts i dimecres mantindran reunions a la Llotja amb una vintena d’empreses i cooperatives catalanes elaboradores d’oli d’oliva per conèixer els seus productes. També podran visitar camps i veure com elaboren l’oli. La trobada l’organitzen el Departament d’Acció Climàtica -mitjançant Prodeca-, Acció i la Cambra de Comerç de Lleida amb l’objectiu de generar fluxos comercials i potenciar les exportacions catalanes d’oli d’oliva. Aquest sector genera a Catalunya un volum de negoci de 863 milions d’euros i el 2021 va exportar per valor de 368,2 milions d’euros, un 6,4% més que el 2020.

 

Les empreses i cooperatives que participen en l’Olive Oil Business Forum, la majoria de Lleida, però també de la resta del país, valoren positivament la trobada per presentar l’oli d’oliva que elaboren a importadors europeus i asiàtics, procedents en aquesta primera edició d’Alemanya, Regne Unit, Japó i Taiwan. A la vegada, els compradors poden conèixer i tastar els diferents olis, de varietats diverses, així com el seu procés d’elaboració.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

«És una sort poder fer una trobada com aquesta en plena campanya de l’oli per poder ensenyar als importadors el nostre producte i l’esforç que suposa elaborar-lo», ha exposat Francesc Vilanova, director comercial de la Cooperativa Sant Isidre de les Borges Blanques. «El fet que puguin venir directament a casa nostra, ens ajuda molt a explicar el nostre producte arreu del món i, a la vegada, que facilita ells puguin explicar què han vist aquí, a casa seva» ha remarcat. «Esperem que es pugui repetir en un futur», ha afegit Vilanova.

 

Sarah Merrigan, responsable de l’empresa importadora irlandesa Sarah and Olive, ha explicat que ha vingut a la trobada per trobar olis nous perquè «a Catalunya hi ha una qualitat molt bona». «Actualment, treballo amb olis andalusos, però la idea és començar a fer-ho també amb olis catalans i, per això, volia conèixer la varietat arbequina ‘in situ’ però també altres varietats», ha assenyalat.

 

La trobada comercial segueix la mateixa línia de les que s’han fet els darrers anys a Lleida però centrades en el sector del vi. Després de la bona acollida per part de les empreses participants, els promotors valoren donar continuïtat a l’Olive Oil Business Forum amb l’organització de noves edicions encarades a altres mercats.

El programa va arrencar dilluns amb una visita oleoturística amb els importadors i compradors internacionals a la Granadella (Les Garrigues), on van tenir l’oportunitat de visitar els camps d’oliveres, cooperatives de la zona i el Museu de l’Oli i el Centre de la Cultura de l’Oli, amb l’objectiu de conèixer de prop la cultura gastronòmica vinculada a aquest producte. A la tarda, es va fer la recepció institucional als participants.

 

Dimarts i dimecres estan dedicats al bloc comercial amb trobades B2B durant el matí a la Llotja de Lleida entre els importadors i les empreses inscrites. Durant la tarda, els importadors tindran la possibilitat de visitar presencialment la seu d’algunes empreses productores. Les reunions es realitzen d’acord amb una agenda preestablerta per l’organització i cerquen establir vincles comercials. L’objectiu és consolidar una plataforma estable de negoci per unir els interessos de totes les parts i generar fluxos comercials en mercats estratègics.

Quatre mercats amb un potencial important

A l’Olive Oil Business Forum participen quatre mercats potencials per al sector en els que es preveu un creixement del valor del consum d’oli d’oliva del 6,42% en els pròxims 5 anys. En el cas d’Alemanya, Catalunya ocupa una quota de mercat de l’oli d’oli de prop del 3%, on competeix principalment amb Itàlia i Grècia, segons dades facilitades per Prodeca.

 

Pel que fa a les vendes al Regne Unit, l’oli català ocupa una quota de mercat del 8,5%. En el primer any de Brexit, el sector de l’oli d’oliva va créixer prop d’un 40% en valor. La sortida del Regne Unit de la UE implica certs canvis, però en el cas de l’oli d’oliva, l’Acord de Comerç i Cooperació signat amb la UE crea una zona de lliure comerç sense quotes ni aranzels.

 

En els darrers 10 anys, el Japó ha augmentat establement la importació d’oli d’oliva (+183% en volum i +227% en valor) i Catalunya disposa d’una quota de mercat del 2,64%. En línia amb aquesta tendència de creixement de consum, al país nipó hi estan entrant productes de preu molt competitiu de mercats com Turquia o Itàlia.

 

Per la seva banda, Taiwan té una de les taxes de despesa per càpita en aliments més altes del nord-est asiàtic, amb ingressos relativament elevats i una forta preferència pels productes gourmets. Tot i que la percepció dels olis catalans ha millorat en els darrers anys, la majoria dels consumidors taiwanesos encara associen el producte a Itàlia.