
El Consell Europeu ha aprovat una reforma del Reglament sobre els Drets dels Passatgers Aeri, però en lloc de reforçar la protecció dels consumidors, suposa un clar retrocés en drets ja reconeguts. Aquesta decisió, que afecta milions de viatgers a tot Europa, legalitza pràctiques abusives com el cobrament pel transport d’equipatge de mà i amplia fins a quatre hores el límit de retard necessari per tenir dret a compensació. L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha anunciat que demanarà als eurodiputats espanyols que votin en contra d’aquest acord al Parlament Europeu.

Després de més de deu anys d’espera per una actualització del reglament, la reforma aprovada per la majoria dels estats membres representa una oportunitat perduda per millorar la protecció dels passatgers. Lluny de consolidar drets, la nova normativa admet i legitima pràctiques que les organitzacions de consumidors consideren abusives i que han denunciat reiteradament.
Cobrar per l’equipatge de mà: una pràctica legalitzada
Un dels punts més polèmics de la reforma és la possibilitat que les companyies aèries cobrin pel transport de l’equipatge de mà. Fins ara, aquest cobrament ha estat objecte de litigis i denúncies, ja que vulnera tant la normativa espanyola com la jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE). Per a l’OCU, és inacceptable que un bitllet d’avió no inclogui el transport d’un equipatge bàsic. Consideren que una maleta de mà és un element essencial del viatge i que no hauria de ser tractat com un servei addicional. Amb la nova regulació, aquesta pràctica queda emparada legalment, malgrat el rebuig de milers de passatgers i associacions de consumidors arreu del continent.
Retards més llargs sense compensació
Un altre aspecte preocupant és l’ampliació del llindar de retard a partir del qual els passatgers poden reclamar indemnitzacions. Fins ara, si un vol arribava amb dues hores o més de retard, es generava el dret a compensació. Amb la reforma, aquest límit s’eleva fins a quatre hores. Com denuncien des de l’OCU, la majoria dels retards es troben entre les dues i les quatre hores, de manera que una gran part dels afectats es quedarà sense compensació tot i els perjudicis patits. Aquest canvi també pot reduir la pressió sobre les aerolínies per mantenir la puntualitat, ja que moltes incidències ja no tindran repercussions econòmiques per a elles.
Crida al Parlament Europeu: vot en contra
Perquè aquesta reforma entri en vigor, necessita ser aprovada pel Parlament Europeu. L’OCU ha iniciat una campanya per demanar als eurodiputats espanyols que hi votin en contra i defensin els drets dels passatgers. Altres organitzacions de consumidors europees, com les d’Itàlia, Bèlgica i Portugal, també faran la mateixa petició als seus representants. Des de l’OCU consideren que la Unió Europea hauria de posicionar-se al costat dels ciutadans, especialment en un sector tan sensible com el transport aeri. Aquesta reforma, tal com està redactada, va en la direcció contrària i suposa una greu regressió en la protecció dels drets dels passatgers.