Nou pla d’Educació per augmentar l’hàbit lector entre els alumnes

El departament d’Educació ha avançat el desplegament d’algunes de les mesures previstes en el Pla nacional del llibre i la lectura, aprovat el març del 2022, davant dels mals resultats obtinguts en el PIRLS 2021, que mostren que els alumnes catalans de 4t de primària són els que més han empitjorat en comprensió lectora en el conjunt de l’Estat. Segons han explicat fonts d’Educació, entre d’altes, el departament impulsarà una prova pilot en 50 centres el pròxim curs per tal de reactivar les biblioteques escolars i tirar endavant diverses accions en compressió lectora. Sobre els resultats del PIRLS, les mateixes fonts han afirmat que «no sorprenen» perquè les últimes proves de competències bàsiques ja van mostrar aquesta caiguda.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

El Pla nacional del llibre i la lectura és un acord de Govern aprovat el març del 2022 pel qual el departament de Cultura i el departament d’Educació es comprometien a impulsar tot un conjunt de mesures per tal de fomentar l’hàbit lector i millorar els índexs de lectura. Segons fonts d’Educació, la previsió és detallar i desplegar tot el pla el pròxim mes de juliol. Tanmateix, malgrat admetre que els resultats del PIRLS «no sorprenen» i que la comprensió lectora és un «problema històric» a Catalunya, aquest dilluns la conselleria ha decidit anunciar algunes de les mesures.

Impuls a les biblioteques escolars

Amb això, fonts del departament han explicat que una de les principals actuacions serà el desplegament d’un programa pilot en cinquanta centres educatius catalans a partir del pròxim setembre, i amb l’objectiu que aquest s’acabi estenent a la resta d’escoles i instituts. El pla se centrarà a detectar les febleses dels centres, a reactivar les biblioteques escolars, així com en l’impuls d’accions de comprensió lectora i la millora de l’alfabetització.

Aquesta cinquantena de centres també comptaran a partir del pròxim mes de setembre amb professionals que els facin acompanyament. Concretament, Educació destinarà un bibliotecari per cada deu centres, és a dir, cinc en total.

Més enllà del desplegament d’aquest programa pilot, el departament també aposta per establir un model «clar» de biblioteca escolar per a tots els centres, i que aquest estigui acordat amb altres agents, com llibreters, bibliotecaris o entitats pedagògiques. També relacionat amb les biblioteques, el departament preveu dotar els centres de més d’un programari més avançat per tal que la gestió d’aquests espais es faci a través de la plataforma ‘Gestió biblio’ i ‘Ebiblio’.

Així mateix, la conselleria també inclourà la lectura en els nous currículums educatius per tal que es dediqui un temps «específic» a la lectura dins les aules i en totes les matèries. En el cas de Primària, això es tradueix en trenta minuts diaris dedicats a la lectura i, en el cas de Secundària, en un «espai setmanal» en tots els cursos de l’ESO.

Finalment, Educació també promourà una campanya de sensibilització entre les famílies per promoure l’hàbit lector en família.