Cultura

El Museu Morera de Lleida exhibeix 7 propostes artístiques sorprenents

En el marc del festival INTANGIBLE

Marta Romera
  • novembre 3, 2022
  • 6 min read
El Museu Morera de Lleida exhibeix 7 propostes artístiques sorprenents

El Museu d’Art Jaume Morera, seu central INTANGIBLE. Festival d’art_tecnologia, acull aquesta setmana 7 propostes expositives centrades en artistes locals, nacionals i internacionals que van des de sorprenents propostes avantguardistes relacionades amb els àmbits de la Intel·ligència Artificial, l’apropiació i la reinterpretació artística, la cimàtica (la representació del so i la vibració de forma visual), l’art i la ciència, la creació artística experimental, l’animació 2D i 3D i l’escultura.

 

L’exposició Echo, de Guillaume Faure (Espai 1) és, segons el seu creador, «un mirall intel·ligent per parlar amb tu mateix» que oscil·la entre un vídeo joc i autoteràpia. Es tracta d’una experiència individual en el que seiem en una cadira immersiva i diem unes paraules. Una Intel·ligència Artificial recull les nostres paraules i les interpreta per crear el nostre «doble», amb el qual interactuem com si “fossin els ulls de la nostra consciència». Les reaccions del dispositiu són diferents depenent del tarannà de cada persona, des de confusió i estranyesa a rebuig o hilaritat.

 

Mind Maps: The Art of Vicki Bennett (Espai 1), de la creadora britànica Vicki Bennett, coneguda artísticament com a People Like Us i un referent mundial en disciplines visuals i sonores centrades en l’apropiació, relectura, reinterpretació i el reciclatge. A través de dues pantalles gaudim d’una selecció de creacions representatives del seu recorregut artístic, alguns dels més coneguts i d’altres en la línia que el festival planteja, el vincle entre l’art i la tecnologia. Hi trobem imatges i sons de films d’Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick, El mag d’Oz, Mary Poppins, Apocalypse Now i d’altres fites de la cultura popular. Són grans i originals òperes audiovisuals (per la seva amplitud de referències) compostes d’una manera original i sintetitzada.

 

La mostra conté també un wallpaper —en forma d’instal·lació— amb guions de la mateixa artista i cut ups originals, que materialitza la seva forma de treball per fer els seus collages audiovisuals. Complementa el recorregut expositiu el documental Nothing Can Turn Into A Void (Carl Abrahamsson, 2015), dedicat a la figura de Bennett.

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

L’arbre paer / 25 anys (Espai 1) ret homenatge a l’escultura pública de Benet Rossell, ubicada a la Plaça Bores de la ciutat de Lleida. L’obra fou creada el 1997, proposta guanyadora del concurs públic convocat per commemorar el 800è aniversari del govern municipal de la ciutat. La mostra repassa el desenvolupament del projecte i el primer emplaçament, a la plaça del Seminari Vell, amb materials del seu procés de gestació (el dossier/llibre del projecte, la maqueta original del projecte; registres fotogràfics d’en Benet Rossell present, vídeos inèdits, etc.).

 

Púlsar és una instal·lació de Ferran Lega Lladós, de la seva sèrie ‘Geometries del Kosmos’, que aborda la relació entre l’ésser humà i l’observació de l’univers en relació amb els grans fenòmens físics que s’hi esdevenen. L’obra explora mitjançant la relació entre l’art, la ciència i la tecnologia, la forma de materialitzar de forma visible i sonora les ones electromagnètiques generades per 4 estels de neutrons (també anomenats púlsars, estels que al final de la seva vida útil col·lapsen emetent grans polsos electromagnètics), utilitzant la ciència acústica anomenada cimàtica. L’artista transforma aquestes ones electromagnètiques en ones sonores, reproduïdes gràficament en una pantalla i també a l’interior de 8 altaveus horitzontals modificats en forma de contenidors amb aigua, en el que les ones formen una sèrie de patrons sobre la superfície.

 

La proposta Reels (Espai 2) és una interessant compilació de treballs realitzats per alumnes del cicle formatiu de grau superior en ‘Animacions 3D, Jocs i Entorns Interactius’ del centre Ilerna Lleida. L’experiència reuneix exercicis d’exploració fets en grups o individuals i desenvolupats amb noves tècniques i imatges generades per ordinador. Es divideix en diverses pantalles en les quals podem observar creacions d’un ‘món’ nou amb la seva narrativa seguint un cicle de caminar, per tal d’aconseguir un bucle entre projecte i projecte; reproduccions en 3D de materials fotorealismes o abstractes en entorns ficticis seguint una narrativa, i animacions en 2D fotograma a fotograma, algunes en bucle.

El projecte Arboris Data, de Kepa Landa, sorgeix de la intenció de fer visible el canvi climàtic a través de la visualització de dades. Es tracta de relacionar dades obtingudes de l’anàlisi dels anells d’arbres, Pinus sylvestris, dels boscos d’Arcalís (Lleida) amb dades climatològiques com temperatura, sequera i precipitacions. A través de les dades aconseguides al laboratori de Silvicultura de l’ETSEA-UDL s’estudia la relació entre l’evolució del clima i la variació dels anells de les coníferes, i a partir d’aquestes dades s’ha creat una visualització gràfica cromàtica, en forma precisament dels anells del tronc d’un arbre, on es poden observar i relacionar diverses dades.

 

Així, podem veure a través dels colors l’evolució de les temperatures des de 1930 a 2008, l’evolució de la sequera des de 1930 a 2008, l’evolució de les precipitacions des del 1930 al 2008, l’evolució relativa al creixement dels anells des de 1930 a 2008 o el ritme de creixement dels arbres.

 

La visualització de dades forma part del treball de recerca de Kepa Landa, investigador de l’Escola Politècnica Superior de la UdL i és fruit d’una col·laboració interdisciplinària entre artistes i científics. Les dades climàtiques, de dendrocronologia i l’assessorament científic per generar aquesta visualització van ser facilitades per la doctora Tatiana A. Shestakova.

L’exposició pictòrica Intangible (after). Acte 2 (Espai 3) és la segona fase d’una acció artística del creador de Miguel López-Remiro en la qual va portar a terme un taller a la Fundació Sorigué en la que va pintar diverses obres alhora que explicava l’acció creativa i interactuava amb diversos col·lectius (alguns amb discapacitat psíquica) presents en l’activitat (primera fase) i va fer una conferència-performance en directe i en streaming amb participació de públic.

 

Es tracta d’una exposició de 20 pintures en les quals, segon López-Remiro, «queda reflectit el diàleg mantingut amb les persones que van assistir a la seva creació».

Marta Romera
Sobre l'Autor

Marta Romera

Marta Romera (Castelló de la Plana, 1989). Llicenciada en periodisme per la URV. Redactora de LleidaDiari.cat des del 2017. Durant cinc anys va ser redactora al diari 'La Mañana' de Lleida i en l'actualitat col·labora a Onda Cero Lleida. També és corresponsal de l'Agència EFE a la demarcació de Lleida. El meu Linkedin

Deixa un Comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *