
Les autoritats de Consum d’Espanya i França han imposat sancions exemplars a diverses pàgines web de venda online per evitar pràctiques comercials enganyoses relacionades amb els descomptes. Una mesura llargament reclamada per organitzacions de consumidors, especialment en períodes de grans ofertes com el Black Friday o les rebaixes d’hivern.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!
Fins a 350.000 euros a set webs per falsos descomptes
El Ministeri de Consum espanyol ha sancionat amb multes de fins a 350.000 euros a set plataformes de comerç electrònic per haver inflat els preus pocs dies abans del Black Friday i, posteriorment, presentar-los com si estiguessin rebaixats. Aquesta pràctica contravé la normativa vigent, que obliga a indicar l’import de la rebaixa sobre el preu més baix dels 30 dies anteriors.
Aquestes multes són fruit de les investigacions derivades de la campanya de Black Friday del 2023. L’any passat ja es van sancionar dues empreses pel mateix motiu, i el Ministeri va anunciar que mantenia obertes investigacions a altres plataformes. Ara, un any després, es coneixen els resultats. Tot i que es va parlar que les sancions podrien superar els 500.000 euros, finalment han estat inferiors, tenint en compte que les empreses que han acceptat la resolució han obtingut un descompte per pagament immediat.
L’OCU (Organització de Consumidors i Usuaris) ha denunciat reiteradament aquest tipus d’enganys, especialment en els sectors d’electrònica i electrodomèstics, on molts dels descomptes anunciats resultaven ser ficticis.
Shein, multada amb 40 milions d’euros a França
A França, les autoritats de consum han imposat una sanció de 40 milions d’euros a la coneguda plataforma de moda Shein, també per promocionar falsos descomptes. Segons la investigació realitzada, el 57 % dels productes en oferta no tenien cap rebaixa real, el 19 % oferien descomptes menors als anunciats i l’11 % eren, de fet, augments de preu encoberts.
A més, Shein tampoc ha pogut demostrar que estigui complint amb la seva promesa de reduir un 25 % les seves emissions de gasos d’efecte hivernacle, tal com publicita al seu web.
L’OCU, juntament amb altres 24 associacions de consumidors europees, ja va advertir el passat mes de juny sobre les pràctiques enganyoses de Shein: descomptes falsos, terminis d’oferta irreals, manca de disponibilitat de productes (per crear urgència de compra), testimonis dubtosos i ús de patrons foscos (dark patterns) per influir en el comportament del consumidor.
Davant d’aquests fets, s’insta el Ministeri de Consum espanyol a investigar si Shein o altres plataformes cometen aquestes irregularitats també al nostre país i, si escau, aplicar sancions equivalents.