500 MEUR a Apple
La Comissió Europea va obrir una investigació contra Apple poc després que la DMA comencés a aplicar-se, el març de l’any passat. Després de diversos intercanvis d’informació amb el gegant tecnològic, l’executiu comunitari ha conclòs finalment que Apple ha infringit la DMA perquè el seu sistema impedeix als desenvolupadors d’aplicacions que distribueixen els seus productes a través de l’App Store comunicar-se amb els consumidors «lliurement» i redirigir-los a alternatives de compra més barates.
«La DMA exigeix als ‘guardians’ permetre als desenvolupadors promocionar i oferir directament productes seus fora de l’App Store i, per exemple, col·locar enllaços dins la plataforma de compres cap a altres canals on els usuaris puguin obtenir subscripcions més barates», ha subratllat un oficial de la UE.
«Apple va realitzar alguns canvis el març de l’any passat, però imposa encara restriccions tècniques i comercials que impedeixen als desenvolupadors beneficiar-se completament de canals alternatius. Els consumidors tampoc poden accedir plenament a ofertes més econòmiques», ha afegit. Segons l’executiu comunitari, Apple «no ha demostrat que les restriccions siguin necessàries ni proporcionals».
Per aquesta raó, la Comissió Europea ha anunciat la imposició d’una multa de 500 milions d’euros –la sanció podia ascendir fins al 10 % de la facturació anual de l’empresa–, i ordena a la companyia eliminar les restriccions que impedeixen redirigir als usuaris a ofertes de compra alternatives fora de l’App Store. L’executiu ha donat 60 dies a Apple per complir amb la decisió i, si no ho fa, s’exposa a multes coercitives periòdiques.
200 MEUR a Meta
D’altra banda, l’executiu de Von der Leyen ha anunciat també una multa a Meta pel model publicitari introduït per la companyia el novembre de 2023 –batejat com a «pagar o consentir»– que oferia només dues opcions als usuaris de Facebook i Instagram a la UE: una subscripció mensual d’almenys deu euros a canvi d’una versió sense anuncis o una versió gratuïta de les aplicacions on l’empresa continua oferint anuncis personalitzats utilitzant les dades personals de cada usuari.
Segons la DMA, els «guardians» han de sol·licitar el consentiment dels usuaris per poder fer servir les seves dades personals entre els diferents serveis que ofereixen, però, aquells usuaris que no consentin, segons la normativa, han de poder accedir a una alternativa «menys personalitzada, però equivalent».
«La Comissió ha conclòs que el model de Meta no complia amb la DMA perquè no oferia als usuaris l’opció específica requerida d’optar per un servei que utilitzi menys dades personals, però que fos, a la vegada, equivalent al servei amb publicitat personalitzada», ha apuntat l’executiu en un comunicat. «El model de Meta tampoc permetia als usuaris exercir el seu dret a consentir lliurement la combinació –entre els diferents serveis– de les seves dades personals», ha remarcat Brussel·les.
Meta va introduir el novembre de 2024, després de diversos intercanvis amb l’executiu comunitari, una nova versió del model gratuït amb publicitat personalitzada que oferia una nova opció que «suposadament» utilitza menys dades personals per mostrar els anuncis. Ara com ara, la Comissió Europea està analitzant aquesta nova opció i està en converses amb la companyia perquè «proporcioni proves de l’impacte pràctic del nou model publicitari».
En aquest sentit, Brussel·les ha subratllat que la decisió adoptada aquest dimecres es refereix al període en què els usuaris finals de la UE «només disposaven de l’opció binària de consentir o pagar» –entre març i novembre de 2024– i que, per tant, no afecta la investigació en curs sobre la versió introduïda posteriorment.
Així, la Comissió Europea ha imposat una multa de 200 milions d’euros a Meta i també li dona 60 dies per corregir la infracció i, en cas que no ho faci, s’exposa d’igual forma a multes coercitives periòdiques.
La CE tanca una altra investigació contra Apple per la DMA
La Comissió Europea també ha anunciat aquest dimecres que ha tancat la investigació contra Apple oberta en la relació a l’obligació que estableix la DMA de permetre els usuaris de la UE desinstal·lar «fàcilment» qualsevol aplicació del programari, canviar la configuració predeterminada del sistema iOS i escollir el seu navegador predeterminat mitjançant una pantalla de selecció.
«El tancament es produeix després d’un diàleg constructiu entre la Comissió i Apple. Com a resultat, Apple ha modificat la seva pantalla de selecció de navegadors, millorant l’experiència de l’usuari a l’hora d’escollir i establir un nou navegador predeterminat a l’iPhone», ha indicat l’executiu en un comunicat.
Segons Brussel·les, l’empresa també «ha facilitat» als usuaris el canvi de la configuració predeterminada en accions com les trucades, missatgeria, els teclats o els gestors de contrasenyes, i ja permet desinstal·lar vàries aplicacions preinstal·lades com el Safari, una opció que abans no estava disponible.
Posicionament d’Apple
En un comunicat distribuït aquest dimecres, portaveus d’Apple han identificat els anuncis de Brussel·les com «un exemple més de com la Comissió Europea apunta injustament a Apple en una sèrie de decisions» que, a ulls de l’empresa, «són perjudicials per a la privacitat i la seguretat dels usuaris».
«[Les decisions] ens obliguen a regalar la nostra tecnologia», diu la multinacional nord-americana, la qual assegura que ha invertit «centenars de milers d’hores d’enginyeria» en dur a terme una sèrie de canvis per adaptar-se a una normativa europea que «cap dels usuaris ha sol·licitat». «Malgrat les innombrables reunions, la Comissió continua posant pals a les rodes», afegeix, tot concloent que l’empresa presentarà una apel·lació als tribunals davant les sancions anunciades.
Declaracions de la CE
En l’habitual roda de premsa diària celebrada a la Comissió Europea, portaveus de l’executiu comunitari han defensat les multes i han rebutjat les al·legacions d’Apple i Meta, les quals consideren que les sancions imposades són «discriminatòries». «Per nosaltres no és rellevant on estigui ubicada l’empresa, els que ens importa són els nostres ciutadans i els nostres negocis; tant si ets una companyia xinesa, americana o europea, has de seguir les regles de la Unió Europea», ha assenyalat el portaveu de la Comissió Europea per a la Sobirania Tecnològica, Thomas Regnier.
Al mateix temps, Regnier, ha recordat que les sancions anunciades aquest dimecres no s’apliquen de forma immediata, sinó que tant Apple com Meta disposen ara de 60 dies per negociar amb la Comissió Europea i arribar a un acord. En qualsevol cas, el portaveu de l’executiu comunitari també ha deixat clar que Brussel·les defensarà el cas als tribunals si les multinacionals opten per recórrer a la sanció.
Finalment, la portaveu en cap de la Comissió Europea, Arianna Podestà, ha volgut deixar clar les decisions sobre Meta i Apple «no tenen res a veure» amb les negociacions entre la Unió Europea i els Estats Units sobre aranzels, reivindicant que les investigacions sobre les multinacionals van iniciar-se quan es va posar en marxa la Llei de Mercats Digitals. «És un tema completament separat de les negociacions comercials», ha repetit Podestà, qui alhora ha detallat que les converses entre Brussel·les i Washington a nivell tècnic per reduir l’impacte dels aranzels ja s’han posat en marxa.