Societat

El 60% dels conductors de patinet elèctric admet que circula més ràpid del permès

3 de cada 4 usuaris d’aquest transport també reconeixen haver anat per la vorera tot i tenir-ho prohibit

Marta Romera
  • setembre 24, 2022
  • 4 min read
El 60% dels conductors de patinet elèctric admet que circula més ràpid del permès

El 60% dels conductors de patinet elèctric admet que circula més ràpid del permès, segons el 2n Baròmetre RACC de la mobilitat en patinet, que destaca que el 75% ha anat algun cop per la vorera tot i saber que està prohibit. 3 de cada 10 usuaris utilitzen la vorera habitualment i també 3 de cada 10 declaren no conèixer la normativa de circulació, malgrat que és una dada que millora respecte a l’estudi de l’any passat.

D’altra banda, el baròmetre conclou que el 90% dels usuaris critica que no hi hagi cap servei de patinets compartits com els de bicis o motos. A més, el 16% afirma tenir el patinet trucat per anar més ràpid, segons ha apuntat la cap d’estudis de mobilitat del RACC, Alba Rey.

El president del RACC, Josep Mateu, ha demanat a l’Ajuntament serveis de patinets compartits com ja n’hi ha de bicis i motos, més vigilància davant del trucatge de patinets, uns cursos de formació bàsica pels repartidors a domicili que utilitzen aquest transport, l’obligatorietat d’una assegurança de responsabilitat civil i que se’ls incorpori una placa identificativa perquè els patinets es puguin localitzar en cas que siguin robats.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

L’augment d’ús de vehicles de mobilitat personal

D’altra banda, Alba Rey ha assegurat que l’augment d’ús de vehicles de mobilitat personal ha anat acompanyat d’un major volum d’accidents, en què el 10% dels incidents tenien VMP en una de les parts, tot i que la majoria sense gravetat. 3 de cada 4 persones tenen entre 16 i 35 anys i no coneixen les normes de circulació del patinet, tot i que el 40% l’utilitzen des de fa més de dos anys. A més, el 30% dels usuaris són novells, una dada que indica que «és una mobilitat que està agradant i creixerà en els pròxims anys, sobretot en desplaçaments curts d’àmbit urbà», ha volgut subratllar Alba Rey.

Reptes pel futur

La cap d’estudis de mobilitat del RACC ha assenyalat que oferir unes bones infraestructures per no col·lapsar l’espai públic i controlar la velocitat i estacionament dels patinets són els principals temes a resoldre. Alba Rey ha traslladat que els usuaris de patinets no se senten còmodes en la convivència amb el carril bici i tampoc se senten segurs compartint vies com el carril bus de Via Laietana. Josep Mateu ha apuntat que una solució podria ser fomentar més carrils amb límits de velocitat de 30 km/h.

D’altra banda, només l’11% d’usuaris de patinet estan satisfets amb els estacionaments. Consideren que la seguretat és «molt deficient» i el 80% tan sols els carrega a casa seva, segons el baròmetre del RACC. Una de les preocupacions del club és la velocitat dels patinets. No només el 60% diu que circula més ràpid del que toca, sinó que a les zones amb prioritat de vianants en què haurien d’anar a menys de 10 km/h, el 98% va per sobre del permès, segons l’estudi. A més, el 3% dels usuaris porta un acompanyant, cosa que està totalment prohibida. Des del RACC consideren que la Guàrdia Urbana està «bastant desapareguda» per controlar aquestes situacions.

Possibles millores

Des del RACC creuen que hi ha un «problema generalitzat” tant als encreuaments com a les rotondes que perjudica la mobilitat dels VMP. A més, consideren que Barcelona està descompensada des del punt de vista de les infraestructures, ja que «al centre falten carrils bici, però a zones com Sarrià-Sant Gervasi hi ha un excés de vies pel volum de trànsit que hi ha», ha apuntat Josep Mateu.

Pel que fa a sancions, l’estudi ha mostrat que del 7% de multes a patinets s’ha passat a un 19% en un any. Els mateixos usuaris pensen que sancionar en cas d’incompliment de la normativa «és positiu» per tal que hi hagi un millor control, ja que el 60% diu que se salta semàfors en vermell quan no veuen vehicles o vianants a prop, segons la cap d’estudis, Alba Rey. Entre els punts febles dels usuaris de patinet, el RACC destaca la indisciplina amb la velocitat, les distraccions i la manca d’assegurances, ja que només el 25% en té, segons Rey.

Marta Romera
Sobre l'Autor

Marta Romera

Marta Romera (Castelló de la Plana, 1989). Llicenciada en periodisme per la URV. Redactora de LleidaDiari.cat des del 2017. Durant cinc anys va ser redactora al diari 'La Mañana' de Lleida i en l'actualitat col·labora a Onda Cero Lleida. També és corresponsal de l'Agència EFE a la demarcació de Lleida. El meu Linkedin

Deixa un Comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *