El 70% de les persones grans no fa servir el mòbil per operar amb el seu banc

El 70% de les persones grans no fa servir el telèfon mòbil per operar amb el seu banc. Segons una enquesta de l’Associació d’Usuaris Financers (Asufin), això passa perquè les aplicacions no són prou senzilles i intuïtives. Tanmateix, l’entitat avisa que el 90% dels usuaris de més edat es veu obligat a fer servir el caixer, tot i que la meitat d’aquests hi troben dificultats. Una solució a aquesta problemàtica va ser la creació de la figura de l’assessor personal, que segons l’estudi no està present en el 70% dels casos. «Darrere d’aquesta dada també trobem la realitat que moltes de les operacions que es fan a la finestreta comporten un cost (…) que els grans no volen o no poden assumir», ha apuntat Asufin aquest dimarts en un comunicat.

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

Amb tot, l’associació reconeix que les persones grans sí que han detectat millores en l’atenció a les oficines, encara que amb diferències clares segons si es mira l’àmbit urbà o el rural. Així, les comunitats autònomes amb menys cues i temps d’espera per atendre el client són les que tenen més pes de sucursals rurals i de mida petita, com Extremadura, amb presència de cues i temps d’espera només en el 20% dels casos. Per contra, les que tenen un pes urbà més gran són les que tenen més temps d’espera fan gastar els seus clients, com és Catalunya, en el 32% dels casos, i Comunitat de Madrid, en el 29,7%.

 

Per entitats, els usuaris de CaixaBank són els que reconeixen rebre més ajuda per part del personal (un 80% dels casos). A l’extrem oposat hi trobem el Banc Santander, amb un 58,1%, i Abanca, amb un 57,9%. Finalment, Asufin indica que gairebé el 60% de la gent gran ja no té llibreta d’estalvis, en representar un sobrecost o, directament, no estar disponible a la seva entitat.

En aquest capítol, especialment important per la manera de gestionar els estalvis de moltes persones grans, s’observa una gran disparitat entre entitats. Així, fins al 73% dels clients de CaixaBank i el 67% dels d’Unicaja poden continuar usant la llibreta d’estalvis, mentre que només el 7,3% d’Abanca i el 13,4% de BBVA ho poden fer, en la mesura que aquestes entitats han decidit la retirada progressiva d’aquest instrument.

 

«Encara que s’han produït algunes millores, des d’Asufin considerem que aquestes no només semblen insuficients, sinó que se centren en aspectes que són més senzills d’implementar, com ara l’ampliació d’horaris, generar algun tipus de preferència en els temps d’espera i acompanyament a les tasques senzilles», avisa l’associació. Malgrat això, l’entitat denuncia l’expulsió a la majoria dels serveis, almenys dels més comuns, de l’operativa de finestreta a favor del caixer, com també ho és el declivi en l’ús de la llibreta d’estalvis.