

L’Ajuntament de Lleida ha aprovat aquest dijous el cartipàs. Aquest redueix a la meitat les regidories que hi havia fins ara, passant de 14 a 7, i crea dues comissions noves: Transparència i Horta. També detalla que els Plens s’obriran a la ciutadania, els grups municipals podran cedir la seva intervenció al Ple a entitats i l’oposició podrà participar en la Junta de Govern local.
Participació ciutadana al Ple
El Cartipàs, el document que regeix l’organització i funcionament municipal per al consistori sorgit de les darreres eleccions amb set grups representats, PSC, CiU, Ciutadans, ERC, Crida, PP i Comú, té tres parts. El primer bloc se centra en l’estructura del Ple i normes de funcionament; el segon, en l’organització municipal, amb les Comissions Informatives, àmbits i consells territorials, i el tercer, en el personal i recursos humans. En el ple d’aquest dijous el tinent d’alcalde Fèlix Larrosa ha presentat el document base del cartipàs i, després han intervingut els portaveus dels diferents grups: Montse Mínguez (PSC), Antoni Postius (CiU), Ángeles Ribes (Ciutadans), Carles Vega (ERC), Pau Juvillà (Crida), Dolors López (PP) i Sergi Talamonte (Comú).
En el primer bloc del cartipàs (estructura del Ple i normes de funcionament), una de les novetats és que els grups municipals podran cedir el seu torn de paraula a un representant de col·lectius, moviments, plataformes, associacions i partits polítics sense representació al Consistori en temes relacionats amb l’ordre del dia. D’altra banda, també podran adreçar-se al Ple, per formular prec o pregunta sobre temes de competència municipal aquelles persones a títol personal que ho sol·licitin.
El segon apartat del Cartipàs es dedica a l’organització municipal, les comissions informatives, àmbits i consells territorials. L’Ajuntament de Lleida s’organitzarà en set àmbits de funcionament i gestió –que es correspondran amb set regidories- i que donaran compte en les tres Comissions Informatives que es creen: Comissió Informativa per les polítiques de Gestió dels Recursos, la Seguretat Pública i l’Organització Municipal; Comissió Informativa de les Polítiques de drets i serveis a les persones, per a la política cultural, de l’educació, esports i de la participació; i Comissió Informativa de polítiques de la gestió i promoció de la ciutat i la sostenibilitat.
Així mateix, hi haurà quatre comissions especials: Comissió Especial de l’Horta de Lleida, Comissió Especial de Carrers, Comissió Especial per a la Transparència (que presidirà de forma rotatòria, cada sis mesos, un regidor que no formi part del Govern Municipal) i Comissió Especial de Comptes
Es creen els Consells de Barri com a òrgans de participació ciutadana i integrats per l’associació de veïns de cada barri, associacions de comerciants i empresaris, AMPAs, entitats i persones a títol individual. Els regidors de barri presidiran els Consells dels diferents barris: Centre Històric, Rambla/Estació/Noguerola, Universitat/Eixample, Escorxador/Templers/Instituts, Mariola, Magraners, Pardinyes, Balàfia, Secà de Sant Pere, la Bordeta, Ciutat Jardí, Cappont i l’Horta de Lleida/Llívia.
El tercer bloc del cartipàs estableix el règim econòmic dels membres de la corporació, dels grups polítics, dels membres d’altres òrgans municipals i dels càrrecs directius i de suport als grups. El cartipàs recull la congelació salarial dels càrrecs electes i dels eventuals, que finalment seran 24, 11 dels quals assignats a tasques de govern i 13 als grups polítics. En total, són 9 càrrecs eventuals menys que a l’anterior legislatura.
Distribució de les Regidories
– Regidoria de la Gestió dels Recursos Municipals, la Hisenda Municipal i Polítiques de Transparència: Montse Mínguez.
– Regidoria de Seguretat Ciutadana i les polítiques per al Civisme i la Igualtat: Sara Mestres.
– Regidoria de les Polítiques per als Drets de les Persones: Xavier Rodamilans.
– Regidoria de les Polítiques a favor de la Creativitat, la Cultura, l’Educació i els Esports: Montse Parra.
– Regidoria de Participació Ciutadana, Drets Civils i Cooperació: Joan Gómez.
– Regidoria de Promoció i gestió de l’Hàbitat urbà, Rural i la Sostenibilitat: Fèlix Larrosa.
– Regidoria de Promoció de la Ciutat, del Comerç, del Turisme i de l’Ocupació i l’Emprenedoria: Rafel Peris.