Lleida aprova el cartipàs municipal amb algunes queixes

Lleida aprova el cartipàs municipal amb algunes queixes| Redacció / ACN – Fotografia: Ajuntament de Lleida

 

L’Ajuntament de Lleida ha aprovat aquest dijous el cartipàs. Aquest redueix a la meitat les regidories que hi havia fins ara, passant de 14 a 7, i crea dues comissions noves: Transparència i Horta. També detalla que els Plens s’obriran a la ciutadania, els grups municipals podran cedir la seva intervenció al Ple a entitats i l’oposició podrà participar en la Junta de Govern local. 

Tots els grups han coincidit que es dóna un pas endavant en transparència i participació però hi ha divergències sobre la reducció de sous, despeses i càrrecs eventuals, ja que CiU, ERC, Crida-CUP i Comú volien arribar més lluny. No obstant, la suma dels vots del PSC, C’s i PP han frenat les reclamacions de la resta de grups en aquest àmbit.

 

Els més molestos amb el pacte d’última hora entre PSC i C’s són els partits sobiranistes, que temen que l’acord del bloc “constitucionalista” pugui anar més enllà del cartipàs.

 

Es paralitza la dissolució de l’EMU

PSC i C’s no han pogut evitar, però, que prosperés la moció que reclamava paralitzar la dissolució de l’Empresa Municipal d’Urbanisme (EMU), que ha tirat endavant gràcies als 15 vots de la resta de grups. Al final de l’anterior mandat el govern municipal va aprovar tirar endavant la reconversió de l’EMU en una Oficina Local d’Habitatge, però ara el procés s’haurà d’aturar perquè la majoria de oposició volen saber més detalls de la situació de l’empresa i sobretot del seu deute. No obstant això, l’alcalde creu que al final el resultat serà el mateix. I ha afirmat: “Estic segur que el que passarà és que es faran els estudis corresponents de rendibilitat i s’acabarà focalitzant en l’habitatge social, l’únic que es farà en dos fases”.

 

També ha tirat endavant l’esmena que estableix que serà el ple el que designarà els representants als consells d’administració d’empreses, fundacions i organismes autònoms on la Paeria tingui representació. 

 
Participació ciutadana al Ple
El Cartipàs, el document que regeix l’organització i funcionament municipal per al consistori sorgit de les darreres eleccions amb set grups representats, PSC, CiU, Ciutadans, ERC, Crida, PP i Comú, té tres parts. El primer bloc se centra en l’estructura del Ple i normes de funcionament; el segon, en l’organització municipal, amb les Comissions Informatives, àmbits i consells territorials, i el tercer, en el personal i recursos humans. En el ple d’aquest dijous el tinent d’alcalde Fèlix Larrosa ha presentat el document base del cartipàs i, després han intervingut els portaveus dels diferents grups: Montse Mínguez (PSC), Antoni Postius (CiU), Ángeles Ribes (Ciutadans), Carles Vega (ERC), Pau Juvillà (Crida), Dolors López (PP) i Sergi Talamonte (Comú).
 
En el primer bloc del cartipàs (estructura del Ple i normes de funcionament), una de les novetats és que els grups municipals podran cedir el seu torn de paraula a un representant de col·lectius, moviments, plataformes, associacions i partits polítics sense representació al Consistori en temes relacionats amb l’ordre del dia. D’altra banda, també podran adreçar-se al Ple, per formular prec o pregunta sobre temes de competència municipal aquelles persones a títol personal que ho sol·licitin.
 
El segon apartat del Cartipàs es dedica a l’organització municipal, les comissions informatives, àmbits i consells territorials. L’Ajuntament de Lleida s’organitzarà en set àmbits de funcionament i gestió –que es correspondran amb set regidories- i que donaran compte en les tres Comissions Informatives que es creen: Comissió Informativa per les polítiques de Gestió dels Recursos, la Seguretat Pública i l’Organització Municipal; Comissió Informativa de les Polítiques de drets i serveis a les persones, per a la política cultural, de l’educació, esports i de la participació; i Comissió Informativa de polítiques de la gestió i promoció de la ciutat i la sostenibilitat.
 
Així mateix, hi haurà quatre comissions especials: Comissió Especial de l’Horta de Lleida, Comissió Especial de Carrers, Comissió Especial per a la Transparència (que presidirà de forma rotatòria, cada sis mesos, un regidor que no formi part del Govern Municipal) i Comissió Especial de Comptes
 
Es creen els Consells de Barri com a òrgans de participació ciutadana i integrats per l’associació de veïns de cada barri, associacions de comerciants i empresaris, AMPAs, entitats i persones a títol individual. Els regidors de barri presidiran els Consells dels diferents barris: Centre Històric, Rambla/Estació/Noguerola, Universitat/Eixample, Escorxador/Templers/Instituts, Mariola, Magraners, Pardinyes, Balàfia, Secà de Sant Pere, la Bordeta, Ciutat Jardí, Cappont i l’Horta de Lleida/Llívia.
 
El tercer bloc del cartipàs estableix el règim econòmic dels membres de la corporació, dels grups polítics, dels membres d’altres òrgans municipals i dels càrrecs directius i de suport als grups. El cartipàs recull la congelació salarial dels càrrecs electes i dels eventuals, que finalment seran 24, 11 dels quals assignats a tasques de govern i 13 als grups polítics. En total, són 9 càrrecs eventuals menys que a l’anterior legislatura.
 
Distribució de les Regidories
– Regidoria de la Gestió dels Recursos Municipals, la Hisenda Municipal i Polítiques de Transparència: Montse Mínguez.
– Regidoria de Seguretat Ciutadana i les polítiques per al Civisme i la Igualtat: Sara Mestres.
– Regidoria de les Polítiques per als Drets de les Persones: Xavier Rodamilans.
– Regidoria de les Polítiques a favor de la Creativitat, la Cultura, l’Educació i els Esports: Montse Parra.
– Regidoria de Participació Ciutadana, Drets Civils i Cooperació: Joan Gómez.
– Regidoria de Promoció i gestió de l’Hàbitat urbà, Rural i la Sostenibilitat: Fèlix Larrosa.
– Regidoria de Promoció de la Ciutat, del Comerç, del Turisme i de l’Ocupació i l’Emprenedoria: Rafel Peris.