Les senyals ubicades al camí d’ADIF són il·legals

Les senyals ubicades al camí d’ADIF són il·legals| Text i fotografia: Laura Biela

 

Les senyals que limiten el pes dels camions que passen pel camí d'ADIF a 15 tones són il·legals. Així ho ha assegurat aquest dimecres, Daniel Plaza, lletrat de Plagar i Serveis Socials S.L., al certificar que la via és propietat d'ADIF i que l'Ajuntament de Lleida, que és qui les ha instal·lat, no té cedides ni atribuides les competències de control ni de manteniment del camí.  

Les mateixes fonts es basen en l'article número 51 de l'Ordenança municipal de Circulació i en l'article 149.1.b del Pla General de Lleida per afirmar que en un camí de l'Horta de Lleida “el principi general és la no limitació de pes o en tot cas a 20 tones per tal d'afavorir el desenvolupament d'explotacions agrícoles i ramaderes”. Per aquest motiu, asseguren que Ramaderia Pifarré pot treballar amb normalitat per aquesta via i no necessita accedir a través de la finca de la família Plaza fins la seva explotació.

La família Plaza no entén encara com aquestes senyals, col·locades per l'Ajuntament de Lleida el passat 25 de novembre de 2014, 25 dies després d'haver sortit la primera sentència favorable a Plagar i Serveis Socials S.L., on es demostrava que la via d'accés reclamada era propietat particular, solament afecten a l'accés de Ramaderia Pifarré. El lletrat de l'empresa es pregunta: “En els sis o set quilòmetres de camí des del Polígon Creu del Batlle a l'autovia solament hi ha col·locades dos senyals de restricció? I la resta de via? No tenen cap restricció de pes?”.

L'Ajuntament de Lleida, per la seva part, no ha volgut fer declaracions al respecte. Lleidaalminut.com s'ha posat en contacte amb la Paeria en diverses ocasions, però sempre s'ha negat la resposta per manca de temps del regidor responsable.

Negativa al camí

En la roda de premsa dels Plaza convocada aquest dimecres per defensar la seva posició, després de sis mesos de silenci, han assegurat que els germans Pifarré no han “volgut” passar pel camí de baix (camí d'ADIF) i s'han negat a treballar per aquest accés. Per demostrar-ho han presentat una sèrie d'informes de la Guàrdia Urbana de Lleida on es mostren els fets. En ells s'argumenta la negativitat de la família Pifarré a que els agents fessin un acompanyament excepcional al camió de recollida d'animals per retirar un dels vedells morts; així com la negació de Carles Pifarré a accedir a la seva granja pel camí de baix, “manifestant que els ho havia prohibit l'Ajuntament de Lleida i ADIF, tot i no aportar documents que contemplin aquestes prohibicions”.

I afegeixen: “Ramaderia Pifarré ha pretès fer creure que la mort dels quatre vedells en aquests sis mesos és a conseqüència de la manca d'alimentació per la impossibilitat d'abastir pinso a la granja. Però no és així. Ells han pogut abastir la granja amb normalitat”.

Per la seva banda, Joan Pifarré, portaveu de la família, assegura que pel camí d'ADIF “el canvi de rasant és molt pronunciat i és impossible accedir-hi amb un camió de gran tonatge”. Per aquest motiu, asseguren, necessiten del camí tallat per poder treballar amb total normalitat.