Europa pateix un «nou escenari» de preus a causa de la guerra. Ho heu notat?

La guerra a Ucraïna va esclatar en un context en què els preus ja s’estaven enfilant a conseqüència de la recuperació econòmica després de la pandèmia. “És com si una lesió t’agafa desentrenat, t’agafa malament i fa que et recuperis pitjor”, compara el professor de l’escola de negocis EAE Business School, Àlex Alegret, en declaracions a l’ACN. Així, tot i que el govern espanyol va aprovar al març un primer paquet de mesures per revertir l’augment generalitzat dels costos, els preus van continuar a l’alça i van tocar sostre a l’estiu.

“Al final, butxaca en tens una, hi entren uns diners, i amb aquests diners has d’organitzar la teva vida. I tot comença per dormir, menjar, beure i anar vestit. Si ho vas pujant tot de preu, doncs òbviament ho pagaràs, però cada cop en tens menys“, resumeix Alegret, que recorda que els salaris no han pujat de la mateixa manera que ho fan fet els preus. Això explicaria, segons el professor de l’escola de negocis, que molts consumidors s’hagin vist obligats a buscar alternatives per gastar menys i hagin canviat els hàbits de compra.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

El cistell de la compra és una de les coses que més s’ha disparat de preu durant l’últim any. De fet, segons una anàlisi l’associació de consumidors Facua, un de cada quatre aliments s’ha apujat més d’un 30% en els últims dotze mesos. En la mateixa línia, un estudi de l’associació de fabricants i distribuïdors Aecoc indica que set de cada deu consumidors ara es fixa més en preus i promocions a l’hora de fer les seves compres i gairebé nou de cada deu admet haver canviat les seves marques habituals per d’altres de més barates. Un efecte clar d’això és l’augment de les marques blanques.

 

“El consumidor el que fa és controlar molt més les seves despeses perquè el seu pressupost s’estiri més, tots planifiquem més les nostres compres“, explica la gerent d’estratègia i màrqueting d’Aecoc, Rosario Pedrosa. Així mateix, apunta que els compradors són “més infidels” tant a les seves marques usuals com als establiments que freqüenten amb l’objectiu de trobar els millors preus. “El consumidor ara és un caçador d’oportunitats”, subratlla. “El preu es torna una variable important”, agrega.

 

 L’encariment dels aliments ha provocat que alguns fabricants facin pràctiques “deslleials” i “opaques” per evitar apujar el preu dels productes. Això és el que ha denunciat l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). En concret, l’associació de consumidors va presentar al juny una denúncia contra sis empreses de productes envasats que oferien menys quantitat cobrant el mateix preu, un fenomen que es coneix amb el nom de “reduflació”. “L’exemple típic és el de la bossa de patates, que abans estava plena i ara la meitat és aire”, exemplifica la portaveu de l’OCU a Catalunya, Esther Lorente.

A banda dels aliments, els carburants també han disparat el preu durant l’últim any –a l’estiu van arribar a superar el llindar de dos euros el litre-. Mentre que per reduir despeses alguns usuaris han optat per fer servir el transport públic, tenint en compte que les tarifes estan congelades i que els bitllets de Renfe estan bonificats, altres han optat per compartir cotxe amb l’ús d’aplicacions com Blablacar.

 

Amb l’objectiu d’estalviar, un sector que també ha notat un augment de les vendes és el de les botigues de roba de segona mà. La fundació Humana, per exemple, ha constatat que el consum de roba usada a Barcelona ha crescut un 25% en l’últim any i el 2022 va superar per primer cop el milió de clients en un exercici. “Es tracta de peces de qualitat a preus assequibles, i en aquest context d’inflació els preus són un gran factor d’atracció de clients”, explica el portaveu d’Humana, Joan Carles Montes, que també assenyala una major consciència ambiental dels consumidors com un factor a tenir en compte. La fundació ven roba que prové de donacions i compta amb 22 botigues a la capital catalana.

 

Després de tot, una de les qüestions que està sobre la taula és si aquests canvis que han arribat a cavall de la inflació han vingut per quedar-se. Tant l’OCU com Aecoc coincideixen a dir que aquests nous hàbits en els patrons de consum es mantindran almenys durant el primer semestre del 2023, ja que encara hi ha productes disparats de preu respecte de l’any passat. En el cas de la roba de segona mà, Humana assegura que percep que adquirir peces usades és una “alternativa” que cada cop guanya més pes a les grans cadenes de fast-fashion.