Alerta: Estafes en la campanya de la declaració de renda

Amb l’arribada del mes de març, moltes persones ja comencen a pensar en la declaració de renda. Malauradament, també hi ha estafadors que s’aprofiten d’aquesta situació per dur a terme diferents tipus d’estafes, com el «smishing» i el «phishing».

L’Agència Tributària ha anunciat que a partir de l’11 d’abril «es podrà presentar la declaració per Internet, a partir del 5 de maig per telèfon i des del 1 de juny de manera presencial a les oficines». El període per presentar la declaració finalitzarà el 30 de juny. No obstant això, els ciberdelinqüents utilitzen aquesta oportunitat per enviar missatges SMS i correus electrònics que semblen provenir d’entitats oficials o bancs, amb l’objectiu de recopilar dades confidencials i cometre estafes.

Fonts de l’Agència Tributària han explicat que «hi ha moments de l’any en què es registren més casos, com ara durant la Campanya de la Renda». Quan es té coneixement d’aquests casos, s’intenten desactivar les URL corresponents en col·laboració amb altres organismes. No obstant això, en ocasions els ciberdelinqüents fan petites variacions per reactivar-les més endavant. És per això que és important estar alerta i no donar informació personal a través de missatges o correus electrònics sospitosos. En cas de dubte, és aconsellable posar-se en contacte directament amb l’entitat oficial o banc en qüestió per assegurar-se que la sol·licitud o comunicació és autèntica.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

Es important destacar que el smishing és una modalitat del phishing que fa servir missatges de text, com ara SMS, per enganyar els usuaris de telefonia mòbil. A través d’enginyeria social, els atacants intenten fer-se passar per fonts fiables, com ara entitats bancàries o organismes públics, per obtenir informació confidencial dels usuaris, com ara les seves credencials bancàries. Aquests missatges inclouen enllaços que porten a pàgines web malicioses, on els usuaris són enganyats per a proporcionar les seves dades. Així, els criminals poden utilitzar aquesta informació per realitzar compres fraudulentes, transferències bancàries o retirar diners de caixers automàtics.

En resum, el smishing és una tècnica d’engany en línia que utilitza missatges de text per obtenir dades confidencials dels usuaris. Recents incidents a Catalunya han demostrat que els delinqüents continuen utilitzant aquesta estratègia per estafar als usuaris dels bancs. Els estafadors fan servir enllaços fraudulents i pàgines web clonades que són aparentment fiables per obtenir dades bancàries. En un cas recent, els Mossos d’Esquadra van detenir un home i un menor per 17 delictes d’estafa a través del smishing, mentre que una altra detenció va tenir lloc per una trentena d’estafes bancàries. És important recordar que els bancs mai sol·liciten informació confidencial a través de missatges de text, de manera que els usuaris han de ser cautelosos i evitar fer clic en enllaços desconeguts o proporcionar dades bancàries a través de SMS.

Intenteu evitar aquestes pràctiques

Es recomana evitar obrir missatges SMS d’usuaris desconeguts o sol·licitats i es pot eliminar directament. També es recomana precaució amb enllaços i fitxers adjunts en correus electrònics, fins i tot si provenen de contactes coneguts. És important no omplir formularis sospitosos que requereixen informació confidencial com dades personals, números de compte o targetes bancàries. També és essencial verificar que el sistema operatiu i l’antivirus estiguin actualitzats i actius. Finalment, es recorda que cap empresa envia sol·licituds de pagament per SMS que requereixen dades personals dels clients i que, si s’ha rebut un SMS d’aquest tipus, s’ha de contactar directament amb el proveïdor del servei per assegurar la veracitat de la informació.

Per evitar ser víctima de les estafes en línia, és important seguir algunes mesures preventives. És recomanable no obrir missatges SMS o correus electrònics de remitents desconeguts o no sol·licitats, no descarregar fitxers adjunts ni clicar en enllaços sospitosos. A més a més, mai s’ha de facilitar informació confidencial com dades personals o bancàries a través de formularis sospitosos o en resposta a sol·licituds de pagament per SMS. Si es rep un missatge sospitós, és important verificar la seva autenticitat trucant directament al servei d’atenció al client del proveïdor del servei en qüestió.