Neu, patrimoni i cultura t’esperen aquests dies a la demarcació de Lleida

Imatge de l’estació d’esquí de Baqueira-Beret, a Naut Aran (Vall d’Aran)| Davide Camesasca

La temporada d’esquí segueix més viva que mai al Pirineu lleidatà. Després de l’anunci de la relaxació de les mesures de confinament comarcal a Catalunya, les estacions d’esquí de Lleida esperen rebre els esquiadors que durant setmanes han estat esperant aquest desitjat moment.

I ho podran fer en un moment perfecte per a gaudir de dies espectaculars rodejats de bons gruixos de neu, serveis adaptats a les normes de seguretat i uns paisatges que enamoren. Més enllà de la neu, la demarcació de Lleida s’obre de bat a bat per a oferir a tots aquells que ho desitgin altres propostes de turisme actiu, sostenible i de proximitat. Visitar el Parc Nacional d’Aigüestortes, deixar-se sorprendre per l’univers al Centre d’Observació del Montsec, o descobrir els misteris i la història del Castell dels Templers de Lleida, són altres de les propostes.

Les pistes d’esquí, a punt

Els apassionats de la neu estan d’enhorabona. I és que el Pirineu de Lleida manté totes les estacions d’esquí alpí obertes per aquests propers dies, amb una oferta de més de 160 quilòmetres de pistes per Setmana Santa i gruixos de neu que oscil·len entre les 25 i els 120 centímetres. També es troben en funcionament tots els complexos de nòrdic, amb una oferta de 70 quilòmetres per practicar raquetes, mentre que els de Tuixent-la Vansa i Tavascan tenen 27 quilòmetres de circuits marcats per a l’esquí.

Un atractiu domini esquiable que continua situant el Pirineu de Lleida com una de les destinacions més importants del conjunt de l’Estat espanyol, com també a escala internacional, per practicar l’esquí alpí i el nòrdic i gaudir de l’ampli ventall d’activitats complementàries a la neu.

Vista general de Sant Climent de Taüll, a la Vall de Boí, a la comarca de l'Alta Ribagorça.

Vista general de Sant Climent de Taüll, a la Vall de Boí, a la comarca de l’Alta Ribagorça. | Javier Martín

Propostes culturals després de pistes

Si després d’una jornada intensa d’esquí, encara us queden ganes de seguir gaudint de tot el que es pot trobar al Pirineu lleidatà, estacions com la de Boí Taüll té la proposta perfecta de cara ja a la temporada vinent. Concretament, Boí Taüll i el Centre del Romànic de la Vall de Boí han signat un conveni de col·laboració per donar a conèixer el patrimoni cultural local. La temporada vinent, amb el forfet de dia i de temporada de l’estació es farà un descompte en les entrades per visitar les esglésies.

En el cas dels grups escolars de l’estació, s’oferiran paquets que inclouran l’entrada a les esglésies. L’objectiu és promoure l’interès del conjunt romànic de la Vall de Boí als usuaris de Boí Taüll i, així oferir una activitat alternativa a l’esquí. Es preveu un punt d’informació a l’estació, crear espais de visibilitat del conjunt romànic mitjançant el web i xarxes socials, a més d’espais ambientats en el romànic a la base de l’estació.

Diversió i desconnexió més enllà de la neu

Però més enllà de la neu, el Pirineu i les Terres de Lleida compten amb multitud de propostes que es poden adaptar a tots els gustos i que, de ben segur, no deixaran indiferent a ningú. Un dels atractius més destacats de la demarcació és el de l’observació del cel des del Parc Astronòmic del Montsec (PAM). En aquest sentit, des del passat 19 de març l’espai s’ha obert també al públic general, que se sumaran a les visites concertades d’escoles i universitats que ha ofert les últimes setmanes.

Així, el públic general també podrà gaudir de les novetats d’aquest any, entre les quals destaca l’ampliació de l’oferta de visites nocturnes familiars, un dels plats forts del centre i que va tenir molt bona rebuda la temporada passada. A la vegada, el PAM incorpora a les visites guiades una explicació sobre l’actualitat astronòmica amb novetats entorn de la recerca científica, missions espacials o esdeveniments astronòmics.

Els bitllets es poden adquirir a través del sistema de venda anticipada del web del centre. Aquesta serà una temporada amb nombroses cites astronòmiques com ara l’observació parcial d’un eclipsi de sol a Catalunya, amb cobertura d’un 10%; les tradicionals pluges d’estrelles, les llàgrimes de Sant Llorenç, el 12 d’agost, i una ‘blue moon estacional’ a l’estiu.

Al bell mig del centre de Lleida s'ubiquen dos dels monuments més emblemàtics de la capital del Segrià: la Seu Vella de Lleida i el Castell dels Templers.

Imatge del Castell dels Templers, a la ciutat de Lleida.| Javier Martín

Cultura i patrimoni al centre de Lleida

Al bell mig del centre de Lleida s’ubiquen dos dels monuments més emblemàtics de la capital del Segrià: la Seu Vella de Lleida i el Castell dels Templers, al Turó de Gardeny. Conèixer els diferents usos que ha tingut la Seu Vella, pujar al seu campanar i deixar-te enamorar per un dels claustres oberts més grans d’Europa, és una cita pendent que no pots deixar perdre.

D’igual forma, el Castell dels Templers et traslladarà fins a la segona meitat del s.XII, concretament a l’Ordre del Temple. El turó de Gardeny, gràcies a la seva alçada per sobre de la resta del territori, facilitava les operacions militars i ha esdevingut històricament un punt estratègic molt importat. Per això, ara pots tornar a donar-li vida amb una de les seves visites guiades.

Un mar de color rosa

Si hi ha un espectacle que des de fa uns anys s’ha tornat viral a Lleida, és el de la floració dels ametllers i arbres fruiters com els presseguers. Dins de la campanya Fruiturisme, localitats del Segrià com Aitona reben des de fa diverses campanyes a centenars de persones que volen deixar-se impressionar per aquesta meravella de la natura.

Els camps florits d'Aitona es converteixen en un espectacle visual únic.

Els camps florits d’Aitona es converteixen en un espectacle visual únic. | Marc Trilla

Desenes i desenes d’hectàrees inundades d’un color rosa i blanc provoca que cada vegada siguin més els turistes que vulguin immortalitzar aquestes imatges que només passen en primavera. Després de l’èxit d’enguany, des del Segrià ja es pensa en les pròximes primaveres per a poder oferir experiències encara més inoblidables. A hores d’ara, la campanya ja finalitza, però si sou aventurers, encara podeu endinsar-vos en la recerca de camps florits i, si més no, reservar les dates per l’any vinent.

Muntanya, plana de Lleida i activitats en família

La veritat és que Lleida és un paradís infinit ple de propostes que no s’acaben. Des del Parc Nacional d’Aigüestortes i l’Estany de Sant Maurici, passant pel patrimoni UNESCO de la Vall de Boí, saltant per la cultura del formatge de la Seu d’Urgell i passejant pels camps i ofertes rurals dels dos Pallars. Neu, flors, patrimoni i cultura. Sigui com sigui, la demarcació té tot allò que esperes a gaudir i, sempre, des d’uns paràmetres de sostenibilitat, proximitat i qualitat. Lleida és això, un paradís d’oportunitats que estan trucant a la teva porta per a fer-te saber que no necessites res més per a gaudir.

Imatge del Centro d'Observació de l'Univers (COU)

Vista exterior del Parc Astronòmic del Montsec, al municipi d’Àger, a la comarca de la Noguera. | Oriol Clavera