Interessant: Creen jocs d’escapada sobre el medi natural a Lleida per a estudiants

L’Àrea de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Diputació de Lleida ha presentat aquest dimarts a la sala polivalent de la institució, dues aplicacions en línia pedagògiques adreçades a estudiants d’entre 8 i 12 anys, de Cicle Mitja i Cicle Superior, que se centren en el medi natural de les comarques de Lleida i Pirineu, i en què presenta la vida animal i vegetal que hi té lloc i que vol, d’una banda, ajudar a conscienciar els infants sobre la vulnerabilitat del medi davant del canvi climàtic, i de l’altra, presentar possibles accions a petita escala per mitigar-lo i adaptar- s’hi.

 

Els assessors de l’Àrea de Medi Ambient i Sostenibilitat, Joan Eroles i Marcel Pujol, han estat acompanyats de la tècnica i gerent de l’empresa ARUM Serveis Ambientals, Sara Nadal, responsable de la creació dels jocs.

 

Es tracta de dos jocs d’escapada que, segons el diputat de l’àrea, Jordi Llanes, «serveixen per conèixer el medi que ens envolta per poder ser conscients de la seva fragilitat i la importància de la seva conservació, ja que el coneixement del medi és imprescindible per poder-lo valorar i estimar».

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

Segons ha explicat Pujol, «el curs passat es va elaborar un joc d’escapada per a Cicle Mitjà anomenat ‘Una aventura pel Riu Segre’ i un joc d’escapada per a Cicle Superior que portava per títol ‘Salvem la collita’. Enguany, s’ha desenvolupat una segona edició de dos jocs d’escapada virtuals, novament un per a Cicle Mitjà i un per a Cicle Superior».

 

També s’ha referit a l’activitat de Cicle Mitjà (per a infants d’entre 8 i 10 anys) s’anomena ‘Alerta Especial’, i els continguts estan basats en el currículum d’aquests cursos educatius. «L’eix temàtic de l’activitat gira entorn al concepte de biodiversitat i els espais naturals de la demarcació de Lleida. Es presenten 8 nivells breus contextualitzats en espais naturals protegits, dels quals cal obtenir informació i identificar una de les espècies que hi habiten. En superar cada nivell, es mostra informació breu sobre l’espècie en qüestió. Alhora, cada nivell del joc es relaciona amb una temàtica més àmplia en relació amb l’ecologia, l’agricultura, la gestió de l’aigua o la contaminació del medi», ha afegit.

Sara Nadal —que ha mostrat una versió de demostració del joc— ha explicat que l’activitat de Cicle Superior (per a infants d’entre 10 i 12 anys) s’anomena ‘El misteri del riu’, i que els seus continguts estan basats en el currículum d’aquests cursos educatius.

 

«Es presenta la necessitat de resoldre el misteri sobre qui és el responsable dels abocaments de contaminants que s’han detectat en un poble prop del riu. Hi ha una llista de sospitosos sobre els quals cal investigar per saber si poden ser o no responsables de l’accident. Es plantegen 5 preguntes clau, les respostes de les quals seran les que ens permetran escollir quin dels sospitosos és el culpable. Cada pregunta constitueix un nivell de l’activitat. Cada nivell es relaciona amb una temàtica més general relacionada amb el medi ambient: mobilitat sostenible, energies renovables, reciclatge i petjada ambiental», ha dit.

Per la seva banda, Joan Eroles ha acabat explicant que «això ara ho farem arribar al professorat, i seguirem treballant en les següents iniciatives i activitats per involucrar professorat, famílies, centres educatius i els nostres escolars». Finalment, ha afegit que «la idea de fons —la lluita contra la crisi climàtica— és segurament la causa més digna de les que tenim avui plantejades com a humanitat. I aquí tots tenim obligacions i deures a fer».