La Comissió Europea proposa actualitzar els requisits per als permisos de conduir. T’expliquem quins!

La Comissió ha presentat aquest dimecres 1 de març, sengles propostes per millorar les normes relatives als permisos de conduir —amb la introducció d’un permís de conduir digital vàlid arreu de la UE, entre altres novetats— i noves disposicions per facilitar l’aplicació de les normes de trànsit amb relació als conductors no residents. L’any passat van perdre la vida a les carreteres de la UE més de 20.000 persones i la majoria de les víctimes eren vianants, ciclistes i usuaris d’escúters o motocicletes.

Les noves normes milloraran la seguretat viària per a tots els usuaris de la via i ajudaran la UE a assolir la seva «Visió zero» (cap mort a la carretera com a tard el 2050). Ajudaran els conductors a estar més ben preparats per als vehicles de zero emissions i per conduir en vies urbanes, envoltats de més bicicletes i vehicles de dues rodes, i amb molts vianants.

 

També permetran que els conductors novells adquireixin experiència mitjançant un règim de conducció acompanyada: es podrà aprendre a conduir i obtenir el permís a partir dels disset anys. Els qui l’assoleixin amb disset anys podran conduir a partir del seu divuitè aniversari i podran treballar com a conductor professional tan aviat com ho permeti el lloc de treball en concret. Això ajudarà a resoldre l’escassetat actual de conductors.

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

Normes més modernes per al permís de conduir

Per tal de simplificar el reconeixement dels permisos de conduir entre estats membres, la Comissió proposa d’introduir un permís de conduir digital, que serà el primer d’aquesta mena al món. Resultarà molt més fàcil substituir, renovar o bescanviar el permís de conduir, ja que, tots els tràmits es faran en línia. De la mateixa manera, també serà més fàcil per als ciutadans de països de fora de la UE que tenen estàndards de seguretat viària comparables bescanviar el seu permís per un de la UE.

 

Les noves normes per als exàmens tindran en compte la transició cap als vehicles de zero emissions. Per exemple, avaluaran els coneixements i les habilitats relatius als sistemes avançats d’assistència a la conducció i altres tecnologies automatitzades. També s’ensenyarà als conductors novells la repercussió que té el seu estil de conducció sobre les emissions, per exemple en funció del moment en què es canvia de marxa.

 

Finaolment, s’ajustarà la massa màxima autoritzada dels vehicles de categoria B per adequar-la als vehicles que funcionen amb combustibles alternatius, ja que els vehicles de zero emissions que tenen bateria sovint pesen més.

Aplicació transfronterera eficaç de les normes 

Les normes vigents a la UE en matèria d’aplicació transfronterera, han ajudat a garantir que es pugui identificar els infractors no residents. No obstant això, el 2019 aproximadament el 40% de les infraccions comeses per no residents van quedar impunes, ja sigui perquè no se’n va identificar l’infractor o perquè no es va executar el pagament de la sanció corresponent.

La proposta que es presenta aquest dimecres pretén resoldre aquesta qüestió permetent que les autoritats competents tinguin accés als registres nacionals de permisos de conduir. La Comissió també proposa de reforçar el paper dels punts de contacte nacionals establerts perquè puguin cooperar més bé amb les autoritats implicades en la investigació de les infraccions. Això resoldrà les mancances actuals de la cooperació entre estats membres en la investigació d’infraccions.

D’altra banda, la legislació vigent tipifica algunes de les infraccions més freqüents i més greus, com ara l’excés de velocitat o la conducció sota els efectes de l’alcohol. La Comissió proposa que també s’hi incloguin les següents infraccions:

o no mantenir prou distància amb el cotxe de davant;

o els avançaments perillosos;

o els aparcaments perillosos;

o traspassar una o més línies contínues;

o conduir en sentit contrari;

o no respectar les normes d’ús dels carrils d’emergència;

o conduir un vehicle amb excés de càrrega.

Aquestes noves incorporacions contribuiran a reduir la impunitat per a aquestes infraccions i ajudaran els estats membres a sancionar els infractors d’altres estats membres. També garantiran la igualtat de tractament dels infractors residents i no residents.