Catalunya es posiciona per ser una destinació referent en Slow Tourism

Catalunya vol esdevenir un referent en Slow Tourism, una tipologia de turisme responsable i sostenible que posa èmfasi en promoure i involucrar les economies locals per tal de donar a conèixer experiències turístiques culturals i naturals, tot respectant els llocs visitats.

 

Per aquest motiu, en el marc del projecte europeu ENI CBC MED Med Pearls, el Departament d'Empresa i Treball, a través de l'Agència Catalana de Turisme (ACT), subvencionarà amb un màxim de fins a 16.000 euros la creació de productes turístics que responguin a aquesta filosofia.

 

[predef]nou-whatsapp-lleidadiari-646[/predef]

 

El projecte Med Pearls estableix que els productes s'hauran de desenvolupar en zones de baixa densitat turística però amb molt de potencial per a l'Slow Tourism. Sota aquests criteris, l'Agència Catalana de Turisme ha escollit les zones de l'Anoia (en col·laboració amb la Diputació de Barcelona), les Garrigues (en col·laboració amb la Diputació de Lleida), i la Ribera d'Ebre (en col·laboració amb el Patronat de Turisme de les Terres de l'Ebre), per entrar a formar part dels plans pilot del projecte.

 

Per a cada zona pilot escollida es crearan dos productes turístics Slow Tourism, sis en total a Catalunya.

Catalunya es posiciona per ser una destinació referent en Slow Tourism

Catalunya es posiciona per ser una destinació referent en Slow Tourism | LleidaDiari.cat

 

L'oportunitat d'explorar destinacions poc conegudes en entorns naturals

Segons la directora general de Turisme, Marta Domènech, «l'Slow Tourism permet l'oportunitat d'explorar destinacions poc conegudes en entorns naturals i recórrer paratges de manera immersiva i a un ritme lent».

 

«Catalunya s'ha de posicionar en aquest segment ja que té zones que ofereixen moltes possibilitats perquè el turista pugui conèixer de manera pausada les seves particularitats, patrimoni i tradicions locals i pugui així generar una experiència significativa de gaudi de l'entorn i la natura», afirma Domènech.

 

L'Slow Tourism és un concepte relativament nou que evoluciona dels moviments Slow Food i Cittaslow dels anys 80 i 90. Estretament relacionat amb altres tipologies de turisme com el turisme sostenible, el responsable i l'ecoturisme, l'Slow Tourism també és considerat una filosofia de viatge. Aquesta, tant des del punt de vista de l'oferta com de la demanda, engloba sis dimensions: temps, lentitud, alteritat, autenticitat, sostenibilitat i emoció.

 

Certs requeriments

Un producte turístic pot ser considerat slow si compleix certs requeriments com ara que es realitzi en grups petits o individuals, que els paquets siguin guiats o self-guided o que l'agent de viatge que l'organitzi desenvolupi relacions amb els agents turístics locals. Però en l'àmbit d'oferta d'allotjament, activitats, menjar i transport, també hi ha altres característiques importants a tenir en compte:

 

Allotjament: els paquets han d'oferir allotjaments turístics locals o de propietat familiar (negoci familiar). Aquests també poden ser masies o cases rurals, i es recomana que treballin amb proveïdors locals del territori.

 

Activitats: les activitats del paquet turístic han de vetllar per la conservació del patrimoni natural i cultural del territori, permetre una millor comprensió de les identitats locals, i promoure un turisme responsable.

 

Alimentació: els menjars inclosos en els paquets han de promoure el productes locals i autòctons del territori així com la seva cultura gastronòmica.

 

Transport: els paquets han de potenciar l'ús de sistemes de mobilitat sostenibles (bicicletes, caminades, rutes a cavall, etc.), rutes menys concorregudes, i transport públic del territori.
Les 26 perles del Mediterrani

 

Diversos projectes europeus

L'ACT participa en diversos projectes europeus que tenen una gran incidència en la salvaguarda de la natura, els itineraris transfronterers i el turisme gastronòmic i social, entre altres aspectes.

 

En aquest sentit, actualment Catalunya lidera el projecte europeu de cooperació transfronterera Med Pearls que té un pressupost global de 3 milions d'euros, una durada de 36 mesos i està cofinançat al 90% mitjançant el Programa de cooperació transfronterera de la conca Mediterrània ENI CBC MED 2014-2020.

 

L'objectiu del projecte Med Pearls és la creació de 26 productes turístics en diversos països de la Mediterrània en 13 àrees pilot dels països que hi participen. Aquests productes tindran com a finalitat posicionar internacionalment la Mediterrània com a destinació de qualitat i excel·lència per a l'Slow Tourism, a partir de la cooperació publicoprivada.

 

Med Pearls té l'objectiu de potenciar

La desconcentració per crear fluxos turístics cap a destinacions del Mediterrani menys conegudes, o no conegudes, però amb potencial turístic, de forma sostenible i responsable.

La desestacionalització per crear experiències que es puguin dur a terme fora de temporada alta o en qualsevol moment de l'any.

La diversificació per desenvolupar nous productes turístics i experiències per a nínxols i segments nous basats en l'Slow Tourism on es valori el patrimoni natural i cultural.

La innovació per introduir les noves tecnologies i la digitalització per reforçar nous productes turístics creats per pimes locals.

El desenvolupament de l'economia local per implicar directament les pimes locals i la ciutadania en la creació dels paquets de Slow Tourism.

Per la directora general de Turisme “els objectius del projecte coincideixen plenament amb els objectius del Pla de màrqueting turístic de Catalunya 2018-2022: desestacionalització, desconcentració, diversificació i augment de la despesa”. “Med Pearls reforça la marca Ecoturisme creada per l'ACT, ens permet treballar la mobilitat i connectivitat en les zones rurals i tractar l'accessibilitat”, afegeix Domènech.