Segons l’ATA, el 2022 va ser un mal any per l’afiliació d’autònoms, ja que es van perdre 1.204 autònoms, segons les últimes xifres publicades per la Seguretat Social. El president de l’ATA, Lorenzo Amor, ha assegurat que es tracta de la “pitjor xifra” en termes absoluts des del 2012, és a dir, de l’última dècada.
Per comunitats, els autònoms només van pujar a Andalusia (+0,3%), les Illes Balears (+1,9%), el País Valencià (+0,6%), les Illes Canàries (+2,8%) i Madrid (+0,5%). Per contra, els descensos més pronunciats es van registrar a La Rioja (-1,9%), Castella i Lleó (-1,5%) i Galícia i Astúries (-1,4%, respectivament).
Per sectors, al conjunt de l’Estat els més afectats van ser el comerç, un 2,6% menys; l’hostaleria, amb una baixada de l’1,1%; i la indústria (-1,3%). Destaca també que els autònoms que es dedicaven a les activitats financeres van caure un 1,5%. En canvi, van augmentar les immobiliàries (+4,2%), la comunicació (+3,8%) i les activitats sanitàries (+3,7%). Per gèneres, destaca que les dones afiliades al RETA van augmentar un 0,6% a l’Estat, és a dir, 7.816 més; mentre que els homes van baixar un 0,4% (-9.022).