Societat

S’atansa la campanya de Nadal i així es presenta enguany al sector del cava

Unes vendes rècord gràcies a les vendes online i les exportacions

Marta Romera
  • novembre 20, 2022
  • 4 min read
S’atansa la campanya de Nadal i així es presenta enguany al sector del cava

L’AECAVA pronostica una bona campanya de Nadal, on aspiren a millorar les vendes d’abans de la pandèmia. El nou president, Joaquim Tosas, detalla a l’ACN que el primer semestre d’enguany es va tancar amb un creixement interanual del 10% i veu «molt probable» que aquesta xifra es «mantingui o sigui més alta». La patronal preveu que les famílies no retallaran la despesa dels àpats nadalencs «perquè són petites celebracions que la gent manté, ja que és el poc que queda en un context molt complicat». D’altra banda, pel que fa a les escissions al sector dels escumosos, veu innecessària la nova DO que impulsa Clàssic Penedès. Garanteix que farà tot el possible per dialogar amb tots els elaboradors escindits perquè tornin a la DO Cava.

 

El 2021 la DO Cava va registrar unes vendes rècord gràcies a les vendes online i les exportacions, mentre la campanya de Nadal va tornar a estar marcada per un consum moderat a causa de les restriccions sanitàries. «Hi havia moltes expectatives, però van desaparèixer per la irrupció de la variant òmicron de la covid», recorda el president de l’Associació d’Elaboradors del Cava. En una entrevista a l’ACN pocs dies després d’assumir el càrrec, Joaquim Tosas es mostra confiat que aquest serà el Nadal bo i augura que les vendes podrien arribar a superar les del 2019.

 

«Quan hi ha crisis com l’actual, les famílies retallen la despesa del dia a dia, però mantenen les celebracions familiars», afegeix, amb relació a la contenció domèstica. Tosas garanteix que el sector afronta amb optimisme aquestes setmanes vinents, mentre admet temor i «molta més incertesa» pel comportament que tindrà el mercat el primer trimestre del 2023.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

La reconciliació del sector: «No sé si és possible, però seria bona»

Pel que fa a la sortida progressiva de diversos elaboradors de la DO Cava, el nou president de la patronal cavista es proposa «fer entendre que és millor anar junts que separats». Tosas lamenta la posició fora de la DO Cava que han adoptat Clàssic Penedès, Corpinnat i altres elaboradors que han optat per vendre escumós fora de cap marca col·lectiva: «Si ho mires bé, ens uneixen més coses que no pas ens separen».

 

Preguntat per les possibilitats de reconciliar tot el sector sota la DO Cava, Tosas, que és director general de Sumarroca, es mostra expectant: «No sé si és possible, però la reconciliació seria bona». «Quan anem a fires internacionals i expliquem que tenim diferents noms sota una mateixa regió amb mètodes d’elaboració similars, no s’entén», afegeix. En aquesta línia, defensa que el nou pla estratègic de la DO Cava -amb distinció de les zones d’elaboració i una nova segmentació de productes- «valora quelcom que els altres elaboradors també defensen als seus projectes».

 

Per aquest motiu Tosas és taxatiu davant el projecte de nova DO d’escumosos que impulsa Clàssic Penedès. Assegura que «no és necessària» perquè ja n’existeix una que té una significació prou distintiva, mentre adverteix que l’aprovació d’una nova denominació d’origen és un procés complex que requereix l’aprovació de la Generalitat, del govern espanyol i també de les institucions europees.

L’hora de la veritat del cava

Tosas afirma que el sector del cava es troba en un «moment clau per créixer i desplegar el recent pla estratègic perquè els consumidors percebin el producte com un referent de qualitat. És l’hora de la veritat, referma, i es mostra autocrític amb l’enfocament que fins ara el sector ha donat al producte. Per això sosté que els elaboradors i el Consell Regulador han d’afrontar una feina molt dura amb constància i consistència que vagi des dels viticultors als consumidors, passant especialment pels prescriptors.

 

En aquest propòsit, assenyala la importància de “guanyar espai” al mercat. Preguntat per l’èxit internacional de l’escumós italià prosecco, prefereix no competir-hi frontalment i defensa que el cava és molt més complex i té més riquesa. Admet que l’aposta de prosecco -amb un procés d’elaboració més senzill- ha estat un model d’èxit” però recalca que el Cava s’ha de centrar a tenir un pes específic en el sector de les bombolles per incrementar el pes al mercat.

Marta Romera
Sobre l'Autor

Marta Romera

Marta Romera (Castelló de la Plana, 1989). Llicenciada en periodisme per la URV. Redactora de LleidaDiari.cat des del 2017. Durant cinc anys va ser redactora al diari 'La Mañana' de Lleida i en l'actualitat col·labora a Onda Cero Lleida. També és corresponsal de l'Agència EFE a la demarcació de Lleida. El meu Linkedin

Deixa un Comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *