Categories: Comarques

Endeguen a Lleida una prova pilot per a reduir els accidents de trànsit per fauna salvatge

El cos d’Agents Rurals, amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, els Mossos d’Esquadra i els departaments de Territori i d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, posarà en marxa a diversos punts de la xarxa viària de la demarcació de Lleida una prova pilot per reduir els accidents de trànsit provocats per l’atropellament de fauna salvatge.

Així ho ha explicat aquest dimecres la delegada del Govern a Lleida, Montse Bergés, després de la reunió de treball mantinguda amb el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, acompanyat per la cap del Servei Territorial de Trànsit de Lleida, Maria Trilla; els directors/res dels serveis territorials d’Interior, Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i Territori, Xavier Garròs, Ferran de Noguera i Josefina Terés; els caps de les àrees regionals de Lleida i l’Alt Pirineu del Cos d’Agents Rurals, Llorenç Ricou i Anna Servent, i els caps de les àrees regionals de Trànsit dels Mossos d’Esquadra a Ponent i l’Alt Pirineu i Aran, Damià Larriba i Albert Cela.

 TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

Segons ha detallat la delegada, recollint la informació facilitada pels Mossos d’Esquadra sobre sinistralitat viària entre el 2019 i el 2021, l’Àrea Regional Lleida del cos d’Agents Rurals ha elaborat un document que, en primer lloc, identifica els vuit punts de la xarxa viària de la demarcació de Lleida (excepte la de la comarca del Solsonès) amb major nombre d’accidents provocats per l’atropellament de fauna salvatge durant aquells tres anys, i, segonament, incorpora propostes concretes de mesures correctores per a la reducció d’aquest tipus de sinistralitat que han estat específicament estudiades per a cadascun dels vuit punts viaris en funció de les seves respectives característiques (ubicació, condició de l’entorn, estat dels passos de fauna, tipus de carretera, velocitat permesa en el tram, intensitat del trànsit, tipus de fauna, etc.).

 

Un cop implementades en cada cas aquestes propostes de mesures concretes, que, en conjunt, impliquen de manera coordinada als departaments d’Interior, Territori i Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, se’n preveu fer un seguiment que en permeti realitzar una avaluació dels efectes produïts sobre l’accidentalitat. Segons ha apuntat Bergés, «la voluntat de la prova pilot és que, si els resultats de l’aplicació de les mesures indiquen una reducció de la sinistralitat en aquells vuit punts viaris, aquest procediment es pugui aplicar en altres indrets de la xarxa viària de la demarcació i de la resta de Catalunya que ho requereixin».

Mesures proposades

  • Exclusió: Es tracta de la instal·lació de sistemes que evitin l’entrada del senglar i altres espècies de mamífers a les zones protegides. Per exemple, els tancaments perimetrals, les gàbies trampa o la modificació de tanques biones per facilitar o impedir el pas de fauna salvatge.
  • Expulsió: Sistemes que foragiten els animals per evitar que causin danys en zones localitzades. En són un exemple els dispositius acústics o els dissuasius olfactoris.
  • Extracció: Destinades a capturar els animals que causen conflictes, normalment quan es troben en zones urbanes o confinats en llocs on puguin haver quedat atrapats, com ara elements de les infraestructures.
  • Comunicació: Dirigides a informar i motivar canvis d’hàbits de les persones que poden contribuir a generar o agreujar els conflictes generats pel senglar i altra fauna salvatge, la senyalització de tipus divers o la recomanació de no fer batudes en divendres i caps de setmana a les àrees privades de caça confrontants amb trams conflictius per evitar els dies de més intensitat de trànsit.
  • Gestió d’hàbitat: destinades a actuar sobre la vegetació o adaptar altres elements com ara els contenidors de residus o altres del mobiliari urbà, amb la finalitat d’evitar l’atracció de senglar o impedir que puguin accedir a aliment. Per exemple, adequació de passos de fauna o l’establiment d’una franja de protecció al costat de les carreteres sense cultivar-hi blat de moro.
Marta Romera

Marta Romera (Castelló de la Plana, 1989). Llicenciada en periodisme per la URV. Redactora de LleidaDiari.cat des del 2017. Durant cinc anys va ser redactora al diari 'La Mañana' de Lleida i en l'actualitat col·labora a Onda Cero Lleida. També és corresponsal de l'Agència EFE a la demarcació de Lleida. El meu Linkedin

Recent Posts

La pagesia avisa: Tallaran carreteres «fins que faci falta»

La pagesia de la demarcació de Lleida manté els talls en una desena de carreteres…

6 minuts ago

Vius a Lleida i tens problemes per a pagar el lloguer? Et donen la notícia que necessites!

L'Oficina Local d'Habitatge de l'Empresa Municipal d'Agenda Urbana (EMAU) va obrir ahir, 27 de febrer, el…

26 minuts ago

Òscar Rubio, història viva del Lleida Esportiu

Òscar Rubio va assolir una fita significativa al partit davant el CE Manresa al Camp…

34 minuts ago

Les nevades deixen gruixos de fins a 40 centímetres en algunes poblacions lleidatanes

La nevada de les últimes hores ha deixat gruixos de 20 a 40 centímetres de…

35 minuts ago

Arriba a Lleida la primera edició del torneig de futbol sala inclusiu ILERNA Cup

El primer torneig inclusiu de futbol sala a Lleida ja és una realitat. La ILERNA…

46 minuts ago

Detenen dos coneguts influencers per drogar a menors, agredir-les sexualment i després gravar-ho

La Policia Nacional ha detingut a Madrid dos influencers amb una destacada presència a les…

1 hora ago