Categories: Comarques

Endeguen a Lleida una prova pilot per a reduir els accidents de trànsit per fauna salvatge

El cos d’Agents Rurals, amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, els Mossos d’Esquadra i els departaments de Territori i d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, posarà en marxa a diversos punts de la xarxa viària de la demarcació de Lleida una prova pilot per reduir els accidents de trànsit provocats per l’atropellament de fauna salvatge.

Així ho ha explicat aquest dimecres la delegada del Govern a Lleida, Montse Bergés, després de la reunió de treball mantinguda amb el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, acompanyat per la cap del Servei Territorial de Trànsit de Lleida, Maria Trilla; els directors/res dels serveis territorials d’Interior, Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i Territori, Xavier Garròs, Ferran de Noguera i Josefina Terés; els caps de les àrees regionals de Lleida i l’Alt Pirineu del Cos d’Agents Rurals, Llorenç Ricou i Anna Servent, i els caps de les àrees regionals de Trànsit dels Mossos d’Esquadra a Ponent i l’Alt Pirineu i Aran, Damià Larriba i Albert Cela.

 TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

Segons ha detallat la delegada, recollint la informació facilitada pels Mossos d’Esquadra sobre sinistralitat viària entre el 2019 i el 2021, l’Àrea Regional Lleida del cos d’Agents Rurals ha elaborat un document que, en primer lloc, identifica els vuit punts de la xarxa viària de la demarcació de Lleida (excepte la de la comarca del Solsonès) amb major nombre d’accidents provocats per l’atropellament de fauna salvatge durant aquells tres anys, i, segonament, incorpora propostes concretes de mesures correctores per a la reducció d’aquest tipus de sinistralitat que han estat específicament estudiades per a cadascun dels vuit punts viaris en funció de les seves respectives característiques (ubicació, condició de l’entorn, estat dels passos de fauna, tipus de carretera, velocitat permesa en el tram, intensitat del trànsit, tipus de fauna, etc.).

 

Un cop implementades en cada cas aquestes propostes de mesures concretes, que, en conjunt, impliquen de manera coordinada als departaments d’Interior, Territori i Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, se’n preveu fer un seguiment que en permeti realitzar una avaluació dels efectes produïts sobre l’accidentalitat. Segons ha apuntat Bergés, «la voluntat de la prova pilot és que, si els resultats de l’aplicació de les mesures indiquen una reducció de la sinistralitat en aquells vuit punts viaris, aquest procediment es pugui aplicar en altres indrets de la xarxa viària de la demarcació i de la resta de Catalunya que ho requereixin».

Mesures proposades

  • Exclusió: Es tracta de la instal·lació de sistemes que evitin l’entrada del senglar i altres espècies de mamífers a les zones protegides. Per exemple, els tancaments perimetrals, les gàbies trampa o la modificació de tanques biones per facilitar o impedir el pas de fauna salvatge.
  • Expulsió: Sistemes que foragiten els animals per evitar que causin danys en zones localitzades. En són un exemple els dispositius acústics o els dissuasius olfactoris.
  • Extracció: Destinades a capturar els animals que causen conflictes, normalment quan es troben en zones urbanes o confinats en llocs on puguin haver quedat atrapats, com ara elements de les infraestructures.
  • Comunicació: Dirigides a informar i motivar canvis d’hàbits de les persones que poden contribuir a generar o agreujar els conflictes generats pel senglar i altra fauna salvatge, la senyalització de tipus divers o la recomanació de no fer batudes en divendres i caps de setmana a les àrees privades de caça confrontants amb trams conflictius per evitar els dies de més intensitat de trànsit.
  • Gestió d’hàbitat: destinades a actuar sobre la vegetació o adaptar altres elements com ara els contenidors de residus o altres del mobiliari urbà, amb la finalitat d’evitar l’atracció de senglar o impedir que puguin accedir a aliment. Per exemple, adequació de passos de fauna o l’establiment d’una franja de protecció al costat de les carreteres sense cultivar-hi blat de moro.
Marta Romera

Marta Romera (Castelló de la Plana, 1989). Llicenciada en periodisme per la URV. Redactora de LleidaDiari.cat des del 2017. Durant cinc anys va ser redactora al diari 'La Mañana' de Lleida i en l'actualitat col·labora a Onda Cero Lleida. També és corresponsal de l'Agència EFE a la demarcació de Lleida. El meu Linkedin

Recent Posts

Detinguts els responsables d’una empresa lleidatana relacionats amb l’estafa de milers d’euros a diverses persones

Els Mossos d'Esquadra van detenir dijous a Lleida dos homes, de 34 i 39 anys,…

11 hores ago

Un mort i tres ferits en el muntatge del mirador de Durro

Els Mossos d'Esquadra amb personal de l'empresa que estava fent el muntatge del mirador de…

11 hores ago

Última hora: Accident mortal en una sortida de via al Pla d’Urgell

El Servei Català de Trànsit informa que aquest migdia s’ha registrat un sinistre viari mortal…

3 dies ago

Alarmant: Brot de gastroenteritis afecta 29 infants i monitors en uns campaments a Catalunya

L'Agència de Salut Pública investiga un brot de gastroenteritis que ha afectat 27 infants i…

3 dies ago

Eurecat Lleida impulsa la innovació alimentària amb neurociència, realitat virtual i IA

El centre tecnològic Eurecat Lleida ha participat en el projecte CONOCE, una iniciativa que aposta…

3 dies ago

La Paeria de Lleida reforça el manteniment de jardineria

La comissió informativa de Gestió de la Ciutat ha donat llum verda a dues importants…

3 dies ago