Societat

Saps quines afectacions pot tenir el canvi d’hora en la teva salut? T’ho expliquem!

El pròxim diumenge 30 d'octubre comença l'horari d'hivern

Marta Romera
  • octubre 26, 2022
  • 4 min read
Saps quines afectacions pot tenir el canvi d’hora en la teva salut? T’ho expliquem!

Un any més arriba el canvi d’horari i, amb ell, les conseqüències no només de quedar-nos amb menys hores de sol al dia, sinó també algunes per a la nostra salut. Segons expliquen des del web Mundo Psicólogos, una de les afectacions més generalitzada del canvi d’hora és la que afecta els ritmes circadiaris.

 

«Els ritmes circadiaris són canvis fisiològics i biològics que tenen tots els éssers vius, incloent-hi les plantes que també el pateixen, quan es produeix un canvi a l’ambient que afecta la seva situació. En els éssers humans pot com a preguntes afectar el nostre humor, però com sempre ens adaptem després d’un temps prudencial, més o menys 3 o 5 dies, depenent de cada subjecte. Que ens despertem i sigui de nit o ens anem a dormir sent de dia és més un procés biològic que hem de recuperar per tornar a la normalitat», diu el psicòleg Juvenal Ornelas.

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

En aquest sentit, el metge afegeix que les principals conseqüències les observem als nens i les persones grans, ja que aquest canvi biològic els porta a tenir més cansament, fatigues, problemes per dormir els primers dies, irritabilitat i un mal humor produït per cansament fonamentalment. «Hem de tenir sempre en el àmbit psicològic el control que només és passatger, que només es tracta d’uns quants dies i amb una mica de canvi a les rutines diàries desapareix, que no acusi ansietat pel malestar sinó veure’l com una cosa transitòria», afirma el psicòleg Orneles.

 

Com, de moment, no podem escapar-nos del canvi d’horari, el que recomanen els experts és adaptar-nos tenint com a element principal el control temporal, és a dir si els infants s’anaven a dormir a les 21.00 doncs continuar fent-ho en el nou horari, que el temps sigui l’element que t’ajudi a controlar. Menjar a la mateixa hora abans del canvi d’horari, i fer totes les activitats amb el referent temporal, perquè ajuda en el àmbit cerebral a passar d’una manera més ràpida els símptomes de malestar.

Tips per preparar-nos a l’horari d’hivern

Aquí teniu algunes recomanacions per arribar preparats al canvi i aprofitar l’horari d’hivern de la millor manera:

  • Podem anticipar. Uns dies abans, començar amb les rutines d’alimentació i descans amb el futur horari, així l’organisme comença un procés adaptat. Fer-ho sempre de manera gradual és el millor.
  • Regular els horaris d’anar-nos-en a dormir, no gaire aviat i evitar les migdiades aquests dies.
  • Evitar durant uns dies les begudes estimulants que ens puguin alterar el son, menys cafè o més llet al cafè.
  • Evitar fer molt exercici a les darreres hores del dia, no fer exercici intens a partir de les 19.00 de la tarda.
  • Evitar sopars abundants. Una cosa lliure que ens ajudi a agafar el son.
  • Evitar l’exposició a mòbil, televisió durant la nit, ens desvetlla i tindrem problemes a l’hora de dormir.
  • No automedicar-te, per dormir, recorda que només són uns dies, i has d’ajudar a no perjudicar el teu organisme.

«En definitiva, el canvi es produirà així que millor adaptar-nos que només seran uns dies de canvi fins a l’oportunitat següent. No desesperar-se i mantenir una actitud amb humor i seguir les rutines del dia a dia», conclou el psicòleg Juvenal Ornelas.

Marta Romera
Sobre l'Autor

Marta Romera

Marta Romera (Castelló de la Plana, 1989). Llicenciada en periodisme per la URV. Redactora de LleidaDiari.cat des del 2017. Durant cinc anys va ser redactora al diari 'La Mañana' de Lleida i en l'actualitat col·labora a Onda Cero Lleida. També és corresponsal de l'Agència EFE a la demarcació de Lleida. El meu Linkedin

Deixa un Comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *