El nou projecte de l’aeroport d’Alguaire: Un centre de proves de motors de coet

L’Aeroport de Lleida-Alguaire ha estrenat un centre de proves de motors de coet amb el qual vol posicionar-se dins del sector aeroespacial. La infraestructura, que s’emmarca en l’estratègia NewSpace de Catalunya que impulsa el Govern, testejarà en una primera fase motors de coets per a satèl·lits petits i subcomponents, mentre que la segona fase preveu també incloure coets de gran empenta. El projecte s’emmarca en l’Estratègia NewSpace impulsada pel Govern per promoure la nova economia de l’espai. Adrià Argemí, CEO de Pangea Aerospace, l’empresa adjudicatària del contracte, ha afirmat que el centre vol revertir el «dèficit d’infraestructures de proves de motor» que viu aquest sector que està en ple creixement.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

El Govern ha signat aquest divendres el contracte d’adjudicació de la primera fase del centre de proves de motor de coet a l’empresa Pangea Aerospace. Aquesta primera fase inclou les obres de condicionament del banc de proves de subcomponents (ignitors, injectors i materials) i la redacció del projecte constructiu, en el mateix espai, del banc de proves per a motors de coet de fins a 500 Kilonewtons (kN) de potència que integraran el nou centre.

 

El conseller d’Empresa, Roger Torrent, i la consellera de Territori, Ester Capella, han presidit aquest divendres l’acte de presentació del nou centre, ubicat a la zona de proves de l’aeroport d’Alguaire, just després de la signatura del contracte per part del president d’Aeroports de Catalunya, Daniel Albalate, com a entitat licitadora, i del director general de Pangea, Adrià Argemí, com a empresa adjudicatària. Torrent ha destacat que el nou centre reforçarà l’ecosistema NewSpace i posicionarà el país com a espai de referència de projectes d’aeronàutica aeroespacial, ja que és un sector que està en creixement, i de centres com el d’Alguaire «no n’hi ha massa a Catalunya ni a l’estat espanyol, però tampoc en l’àmbit europeu».

 

En el mateix sentit s’ha expressat Capella, que ha indicat que a Europa hi ha pocs espais adients per fer proves de propulsió per a coets-llançadora. «Amb aquest espai convertim Catalunya i l’aeroport Lleida-Alguaire en aquest espai referent i pol d’atracció de projectes públics i privats de l’ecosistema aeroespacial local i global, un sector industrial d’alt valor afegit», ha afirmat.

El nou centre de proves de motors coet s’ubica a l’actual zona de proves de l’aeroport de Lleida-Alguaire, un espai de terra i formigó de 95 metres de llargada per 65 d’amplada envoltat per una tanca perimetral amb accés restringit. Aquest espai, habilitat amb un seguit de mòduls per donar cabuda a les peticions privades per fer-hi proves, ja ha estat utilitzat puntualment per algunes empreses de l’ecosistema aeroespacial com Pangea, que hi ha provat el seu motor U-NYX de propulsió per a satèl·lits U-NYX i subcomponents del motor de coet ARCOS, i l’associació d’estudiants de l’ESEIAAT-UPC Cosmic Research. Altres empreses privades i l’Agència Espacial Europea (ESA) també han requerit informació de les instal·lacions per provar-hi altres sistemes el 2024.

 

La posada en marxa del contracte signat aquest divendres suposarà avançar en aquest sentit, ja que permetrà engegar les operacions comercials del centre i assentarà les bases per a l’ampliació i consolidació d’aquest espai com a zona de proves amb capacitat per donar servei a diferents actors de l’ecosistema aeroespacial i amb la flexibilitat i els costos que requereix l’economia NewSpace.