En total, durant el 2023 van perdre la vida 120 treballadors durant la seva jornada o en desplaçaments a la feina. Aquesta dada té en compte totes les persones que van perdre la vida al llarg de l’any passat i no només les morts immediates. Les morts immediates, que són les que es poden comparar perquè hi ha les dades estadístiques, van ser 103, un 11,9% més que l’any anterior (92).
Segons UGT, la majoria d’accidents mortals «són per qüestions bàsiques i elementals» i que ja haurien d’estar superades, com les caigudes en altura. «En la majoria d’accidents mortals hi ha una empresa que no està invertint en prevenció de riscos laborals i no està posant les mesures necessàries i això en ple segle XXI hauria de ser inadmissible», ha lamentat la secretària de Política Sindical del sindicat.
El sector del transport, al punt de mira
El sindicat ha dit que cal estar especialment alerta amb els infarts o vessaments cerebrals que s’han multiplicat en tots els àmbits, especialment entre els transportistes i camioners. UGT ha assenyalat el sector del transport com un dels que més preocupa actualment per l’increment d’accidents mortals entre els seus treballadors. Així, del total d’accidents de treball registrats en jornada a Catalunya (74), 16 es van ser entre transportistes.
Aquesta tendència s’està reproduint el 2024, ja que, amb les dades que ha avançat UGT, dels 18 sinistres mortals comunicats 8 són per infarts i 5 d’aquests en l’àmbit del transport de les mercaderies. «És un sector on es treballa amb llargues jornades, no hi ha control del descans, de la desconnexió, amb salaris molt baixos i aquestes condicions de treball provoquen accidents i el risc de morir sobre el camió», ha dit Gilgado.
D’altra banda, contrasta la situació en dos dels sectors que tradicionalment han tingut més sinistralitat: la indústria, on els accidents mortals han crescut un 137% i a la construcció, on han baixat un 45%.