Acadèmies de Lleida encaren el final de curs amb la incertesa de si tornaran a obrir

El director de l'acadèmia 'English Study Centre' de Lleida, Francesco Comparetto

Algunes continuen facturant amb classes a distància i d'altres ajornen les quotes en no poder garantir una alternativa | LleidaDiari.cat

Acadèmies i escoles de música o idiomes de Lleida encaren el final del curs amb incertesa. No saben si podran tornar a obrir per seguir amb la formació presencial o hauran d'adaptar-se a la formació on-line.

 

A l'acadèmia d'idiomes 'Let's Go' de Mollerussa no faran classes virtuals per acabar el trimestre perquè no estan preparats i per tant deixaran d'ingressar les quotes dels alumnes. A l'acadèmia 'English Study Centre' de Lleida, després de planificar-ho durant dies, faran classes virtuals a partir de dilluns al 25% dels alumnes que ho han demanat. A l'Escola Folk del Pirineu, tot i la incertesa inicial han decidit oferir les classes de música digital aprofitant les eines telemàtiques que ja havien fet servir abans de manera puntual.

 

[predef]lleidadiari-grup-de-facebook-598[/predef]

 

'Let's Go': «Vam haver de tancar l'acadèmia d'un dia per l'altre i no estem preparats per fer classes virtuals»

La Maite Vigatà és la directora de l'acadèmia d'idiomes 'Let's Go' amb seu a Mollerussa i també a Arbeca (Garrigues). Explica que van haver de tancar «d'un dia per l'altre» quan va esclatar la crisi sanitària per la covid-19, i que des de llavors han pogut gestionar a través del correu electrònic o el whatsapp els deures dels alumnes fins al segon semestre. Alguns els hi estan retornant aquestes tasques completades per tal que se'ls hi corregeixin i també fan «assessorament» a través d'alguna trucada.

 

Vigatà lamenta que no s'han plantejat fer classes virtuals per acabar el tercer trimestre perquè no estan preparats i també perquè des del primer moment, van decidir entrar en un ERTO per tal que els professors poguessin cobrar alguna cosa. Això representa que ara mateix no estan passant les quotes als alumnes i per tant a l'acadèmia no entren ingressos. Vigatà reconeix que tot plegat està «una mica penjat» i assenyala que tant de bo poguessin acabar el curs.

 

La responsable d'aquesta acadèmia d'idiomes afegeix que com a empresària la situació li suposa una «davallada total», ja que el centre compta amb una plantilla de 13 mestres, que majoritàriament s'hi dediquen exclusivament, i uns 150 alumnes, a més a més de l'assessorament que fan a empreses i que ara també s'ha hagut de paralitzar. Així mateix, ha remarcat que de moment també tenen en 'stand by' les estades d'idiomes que havien previst per al mes de juliol.

 

[predef]telegram-lleidadiari-492[/predef]

 

'English Study Centre': «Estic muntant una empresa diferent amb els mateixos treballadors»

El Francesco Comparetto és el director de l'acadèmia 'English Study Centre' de Lleida. Explica que quan el govern espanyol va ordenar el tancament del seu centre, com d'altres empreses, no estaven preparats per oferir classes online l'endemà i no volien oferir «qualsevol cosa de qualsevol manera». Fins a Setmana Santa han estat enviant exàmens i temari als alumnes mentre planificaven com podien reiniciar el curs.

 

Comparetto ha mantingut moltes reunions per videoconferència amb els professors i han estat també en contacte amb els alumnes abans de prendre una decisió. Finalment han decidit, amb l'ajuda dels seus informàtics, adaptar la formació a la situació actual i donar als alumnes l'opció de continuar o no per via telemàtica. Dels més de 800 alumnes, 250 han acceptat seguir amb una formació en línia adaptada, més dels que es pensava Comparetto. La majoria són adolescents d'entre cinquè de primària i quart d'ESO. A la resta, els seguiran mantenint la plaça per quan vulguin tornar. A cap d'ells se'ls ha cobrat la primera quinzena d'abril i partir d'ara, els alumnes que continuïn la formació digital pagaran les classes per quinzenes.

 

Classes en línia d'una hora a la setmana

Així, a partir de dilluns oferiran classes en línia d'una hora a la setmana, en comptes de tres, per practicar la parla i resoldre dubtes i els professors enviaran després feina per fer a casa i completar la formació. Ho faran en grups de deu alumnes per professor i s'aniran adaptant a les necessitats segons vagin sorgint. «És un aprenentatge conjunt, tant dels alumnes com dels professors», explica el Francesco, i l'important és donar un servei «de qualitat i útil». «Anirem de menys a més sempre adaptant-nos a les necessitats de tothom», remarca.

 

Té clar, però, que no és el mateix fer una classe en línia que presencial i que adaptar-se a aquesta manera de treballar és com començar de nou. «Estic muntant una empresa diferent amb els mateixos treballadors», assegura el Francesco, que reconeix que «no tots els professors estan preparats per ensenyar virtualment», sigui per edat o per facilitats informàtiques. Per aquest motiu i per la baixada d'alumnes, el Francesco es veu obligat a fer un ERTO parcial. Ja ha parlat amb els professors i impartiran classes virtuals aquells que s'hi ha ofert i que són 10 dels 20 habituals.

 

Els professors de l'Escola Folk del Pirineu canvien el cotxe pels dispositius mòbils

A l'Escola Folk del Pirineu, tot i la incertesa inicial sobre la continuïtat del curs arran del confinament, el fet que l'ús d'eines telemàtiques ja hi fos present d'alguna manera amb anterioritat ha fet més fàcil l'adaptació al nou sistema. Així, tal com ha comentat el seu director, Isidre Pelàez, els alumnes del centre envien vídeos al seu professor a través de dispositius mòbils i aquest els hi envia la correcció en un altre. A més, s'estan fent classes per videoconferència per tal que els estudiants «puguin veure posicions als instruments».

 

La nova metodologia ha estat ben rebuda per la gran majoria dels 300 alumnes inscrits durant aquest curs. Tot i això, s'han produït una vintena de baixes per motius diversos, siguin econòmics o per la dificultat que hi veien algunes famílies amb nens petits per seguir el curs de forma telemàtica. Cal tenir en compte que n'hi ha alguns que tenen poc més de cinc anys i que fan sensibilització i introducció a la música i els instruments tradicionals i d'altres infants més grans, joves i adults que aprenen a tocar des de l'acordió diatònic al clarinet, la guitarra, el piano, el violí, el contrabaix o la bateria, entre d'altres.

 

Aquest sistema està suposant més càrrega de feina

Pelàez reconeix que aquest sistema està suposant més càrrega de feina per a l'equip de mestres que abans però, en canvi, s'estalvien el temps de desplaçament per desenvolupar la tretzena edició del programa Folk a l'Escola, a través del qual es dona classe a diferents equipaments repartits en una vintena de municipis de la Cerdanya, l'Alt Urgell, el Pallars Jussà i el Sobirà i el Berguedà, a més de la seu situada a Arsèguel (Alt Urgell).

 

Pel que fa a la festa de final de curs, programada per a començaments de juny i en la qual habitualment es tocava una versió orquestrada d'un tema tradicional del Pirineu com ara un ball o una suite de danses, s'està plantejant la possibilitat de substituir l'actuació per un vídeo. La idea és que cada alumne treballi la peça per separat amb el seu instrument durant el mes de maig i després fer un muntatge de tot plegat. També hi participaran els membres de l'Escola Municipal de Música – Centre de les Arts de l'Hospitalet de Llobregat que hi col·laboraven regularment tocant el fagot, la trompa o el saxo, entre d'altres.